Joseph Pine: 'Authenticiteit wordt dé nieuwe consumentengevoeligheid'


Joseph Pine werd bekend en beroemd met zijn marketingexperience-verhaal. Onlangs was hij in het land en had een exclusief interview met het Tijdschrift voor Marketing over zijn nieuwe onderwerp: authenticiteit.
Pine: ‘In een beleveniseconomie is het leven verworden tot een betaalde experience. Consumenten betalen bedrijven voor belevenissen. Daardoor vragen zij zich in toenemende mate af wat echt is en wat niet. Consumenten willen steeds vaker iets echts kopen van een oprecht/authentiek merk/bedrijf, in plaats van iets onechts van een nepper. Authenticiteit wordt dé nieuwe consumentengevoeligheid.’
Pine heeft zelf bijgedragen aan deze behoefte aan authenticiteit. Hij heeft er namelijk als geen ander voor gezorgd dat merken zich massaal stortten op belevenissen. De roep om authenticiteit is een tegenreactie op de -per definitie inauthentieke- belevenissen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Pine meent dat marketeers op dit moment het internet nog veel te eenzijdig gebruiken. 'Het is nu vooral een informatiemedium, een prikbord voor de bedrijfsbrochure. Het moet veel meer een belevenismedium worden. Een plek waar mensen hun tijd willen besteden, denk aan een social network of aan de sites zoals de filmindustrie die creëert.'
Tegenwoordig wordt voor iedere nieuwe film een speciale site ontwikkeld. Een site die de bezoeker in de wereld van de betreffende film zuigt. De look & feel is niet die van de producent, maar van het verhaal dat de film vertelt. Pine meent dat de pc een zeer geschikt medium is om belevenissen te creëren.
Wat betreft de authenticiteit van de 'nieuwe' werelden stelt Pine dat er eigenlijk altijd sprake moet zijn van echte mensen waarmee anderen kunnen interacteren. En het is niet zo dat de virtuele wereld per definitie minder echt is dan de fysieke wereld. Een virtuele wereld kan voor sommigen zelfs authentieker zijn doordat ze er tijd in doorbrengen en echt interacteren met mensen en bedrijven.
Het interview staat in het maartnummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat morgen verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid