Overslaan en naar de inhoud gaan

Joseph Pine: 'Authenticiteit wordt dé nieuwe consumentengevoeligheid'

Joseph Pine werd bekend en beroemd met zijn marketingexperience-verhaal. Onlangs was hij in het land en had een exclusief interview…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Joseph Pine werd bekend en beroemd met zijn marketingexperience-verhaal. Onlangs was hij in het land en had een exclusief interview met het Tijdschrift voor Marketing over zijn nieuwe onderwerp: authenticiteit.
Pine: ‘In een beleveniseconomie is het leven verworden tot een betaalde experience. Consumenten betalen bedrijven voor belevenissen. Daardoor vragen zij zich in toenemende mate af wat echt is en wat niet. Consumenten willen steeds vaker iets echts kopen van een oprecht/authentiek merk/bedrijf, in plaats van iets onechts van een nepper. Authenticiteit wordt dé nieuwe consumentengevoeligheid.’

related partner content for mobile comes here

Pine heeft zelf bijgedragen aan deze behoefte aan authenticiteit. Hij heeft er namelijk als geen ander voor gezorgd dat merken zich massaal stortten op belevenissen. De roep om authenticiteit is een tegenreactie op de -per definitie inauthentieke- belevenissen.

Pine meent dat marketeers op dit moment het internet nog veel te eenzijdig gebruiken. 'Het is nu vooral een informatiemedium, een prikbord voor de bedrijfsbrochure. Het moet veel meer een belevenismedium worden. Een plek waar mensen hun tijd willen besteden, denk aan een social network of aan de sites zoals de filmindustrie die creëert.'
Tegenwoordig wordt voor iedere nieuwe film een speciale site ontwikkeld. Een site die de bezoeker in de wereld van de betreffende film zuigt. De look & feel is niet die van de producent, maar van het verhaal dat de film vertelt. Pine meent dat de pc een zeer geschikt medium is om belevenissen te creëren.

Wat betreft de authenticiteit van de 'nieuwe' werelden stelt Pine dat er eigenlijk altijd sprake moet zijn van echte mensen waarmee anderen kunnen interacteren. En het is niet zo dat de virtuele wereld per definitie minder echt is dan de fysieke wereld. Een virtuele wereld kan voor sommigen zelfs authentieker zijn doordat ze er tijd in doorbrengen en echt interacteren met mensen en bedrijven.

Het interview staat in het maartnummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat morgen verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in