Overslaan en naar de inhoud gaan

Ithaka maakt doorstart

Onderzoeksbureau Ithaka heeft onlangs een doorstart gemaakt. Het bedrijf gaat als MediaTest - voorheen een zusterbedrijf van Ithaka -…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Directeur Rob Does, oprichter van het bedrijf in 1993, zag de omzet begin dit jaar in drie maanden tijd terugvallen met zo’n 60 pct. Dat kwam volgens hem omdat Ithaka veel ad hoc-opdrachten uitvoerde, en te weinig lange termijn-projecten uitvoerde. ‘Eind maart heb ik daarom besloten zelf het faillissement aan te vragen.’

related partner content for mobile comes here

Kern van het probleem was volgens Does dat het bedrijf te ambitieuze doelen nastreefde: ‘We waren, met 22 medewerkers, net verhuisd naar een nieuw en duur pand in Amsterdam, we hadden flink geinvesteerd, we zaten gewoon met een te hoog kostenniveau.’

Omdat Ithaka’s zuster MediaTest wel goed bleef draaien, bleek een doorstart mogelijk. Mede omdat Does de handen op het vlak van backoffice (zoals het inhuren van callcenter-capaciteit etc.) de handen ineensloeg met onderzoeksreus Synovate. Het doorgestarte MediaTest is nu ook in het pand van Synovate gevestigd. Mede-eigenaar is Synovate niet, Does blijft honderd pct eigenaar.

Uiteindelijk heeft het faillissement van Ithaka tien arbeidsplaatsen gekost. Does: ‘Hoe vreselijk zo’n faillissement ook is, het is ook heel leerzaam geweest. En het is te makkelijk om daar alleen de crisis de schuld van te geven, het had ook met onze eigen, te hoge groei-ambitie te maken.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in