Overslaan en naar de inhoud gaan

Interview Rodger Beekman: ‘Meer dan prijzen winnen’

Rodger Beekman begon 1 juli als Chief Creative Officer bij Havas Worldwide Amsterdam. Adformatie belde hem met vijf vragen. ‘Op mijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Je had een eigen bureau. Waarom heb je dan toch gekozen voor de overstap naar Havas?
‘Ik ben zeven jaar geleden met een paar mensen 60 layers of cake begonnen, omdat we vonden dat de manier waarop bureaus functioneerden niet meer van deze tijd was. Ik had toen al als ambitie om op mijn vijftigste een Europees netwerk te runnen, maar dan volgens mijn bureauvisie. Ik ben nu 45, dus heb nog even te gaan. Ik hou erg van vrijheid en deze functie voelt heel vrij. Samen met Rob (, red.) mag ik het bureau van de toekomst vormen. Dat is dezelfde manier van werken als zeven jaar geleden, maar dan met meer middelen en meer mensen.’

related partner content for mobile comes here

Wat houdt je nieuwe functie in?
‘Ik ben de eerste Chief Creative Officer bij Havas Nederland. Toen Rob zei dat ik het moest worden, hebben we samen over de geschikte functie nagedacht. Hij wilde iemand die naast hem staat en meedenkt over hoe de vloer eruit moet zien en hoe het bureau zich moet neerzetten in de markt. Daarom ben ik meer dan alleen creatief directeur. In Nederland zie je deze functie niet vaak, maar over de grens is het wel gebruikelijker. Mijn internationale ervaring en netwerk komt daar goed bij van pas.’

De creatieve directie van Havas is laatst en het team achter de alom geprezen Tweetphony naar DDB & Tribal. Wat voor Havas tref je aan?
‘Waar het mij echt om gaat, is dat de ambities hoger liggen dan prijzen winnen met één ding, gemaakt door mensen die hier niet meer werken. We hebben een netwerk in meerdere landen. Het is natuurlijk moeilijk te zeggen of we de prijzen van nu volgend jaar ook weer winnen, maar dat is ook niet het enige wat we willen. Dat mensen opvallen door hun prijzen en daarna worden weggekocht door een ander bureau, gebeurt al sinds dit vak bestaat. Er staan hier meerdere leeuwen op de gang, dus dit is niet de eerste keer. Het is vooral belangrijk om nieuw creatief talent te laten aanhaken. Doorgroeien en kansen pakken.’

Wat is jouw missie bij Havas?
‘Woensdag ga ik samen met Rob naar Brussel om daar voor Christian de La Villehuchet, ceo van Havas Worldwide Europe, onze visie voor de komende drie jaar uit te stippelen. Rob en ik hebben een duidelijk doel voor ogen. Het enige wat ik daar nu over kan zeggen, is dat ik de creatieve vloer minder als een vast geheel zie dan nu wellicht het geval is. Ik zou daar een dynamische groep van willen maken die deels wisselend is. Anders raak je in een sleur en ben je snel op elkaar uitgekeken. Amsterdam is één grote pool van mensen over de hele wereld, die het heel leuk vinden om een paar weken of maanden te werken aan iets moois. Zo kun je elke keer weer kijken naar de meest perfecte samenwerking. Dat is hoe we ooit 60 layers of cake hebben neergezet en daar werkt het tot aan de dag van vandaag perfect, hier en buiten Nederland. Op deze manier willen Rob en ik hier ook steeds de beste mensen inzetten, binnen onze groep, maar ook van buiten af. Een soort creative cloud.’

Eén van je doelen is om binnen vijf jaar leiding te geven aan een Europees netwerk. Hoe draagt deze stap daaraan bij?
‘Ik heb de afgelopen zeven jaar veel tijd buiten Nederland en buiten Europa besteed om ervaring op te doen. Ik heb projecten geleid in vier verschillende culturen. Pitches gewonnen, nieuwe teams gebouwd, verandering gebracht. Binnen drie tot vijf jaar wil ik dit bureau hebben neergezet. Daarna zou ik best binnen het Havasnetwerk, dat veel mogelijkheden biedt, door willen groeien.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in