Overslaan en naar de inhoud gaan

Hogescholen Communicatie stellen bedrijven onmogelijke stage-eisen, studenten lopen banen mis

[door Hubertien Huurman]
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

[door Hubertien Huurman]

related partner content for mobile comes here

Elk jaar hebben wij zo’n 12 stagiairs rondlopen. Daarvan start ongeveer een kwart zijn carrière bij ons bureau. We investeren in stagiairs omdat we als werkgever willen bijdragen aan de marketingcommunicatieprofessionals van de toekomst.

Helaas merken we de laatste tijd dat hogescholen steeds vaker onmogelijke eisen stellen aan studenten die stage willen lopen. Zo onmogelijk, dat het onaantrekkelijk wordt stagiaires in dienst te nemen. Realiseren hogescholen zich wel dat ze studenten zo de kans op een stage – en eventueel een baan – door de neus boren?

Simpel

Voor ons is het simpel. Je komt ‘gewoon’ stage lopen en wordt daarbij vanzelfsprekend begeleid. Maar hogescholen denken – onnodig – veel moeilijker. Studenten moeten verplicht een dag naar school, er moet op een vaste dag of minimaal twee dagen per week gewerkt worden aan onderzoek. Krampachtige sturing vanuit de scholen over zaken waar studenten en werkgever in de meeste gevallen prima zelf uit komen. In plaats van de student te beschermen, werpen de verplichtingen eerder een barrière op.

Meedraaien

Bij ons – en dat zal bij veel werkgevers niet anders zijn – ligt de nadruk op meedraaien met de organisatie. Niet om studenten uit te knijpen, maar omdat we er heilig van overtuigd zijn dat je zo het meeste leert. Stagiaires begrijpen dat, en willen dat ook. Zij snappen dat als ze straks van school komen, relevante werkervaring de kans op een baan vergroot. En we willen studenten oprecht bijbrengen hoe het er in de echte marketing- en communicatiewereld aan toe gaat, zodat ze straks een goede start maken op de arbeidsmarkt.

Daarom geven we als bureau (gast)colleges aan hogescholen en universiteiten, zijn we praktijkbeoordelaar bij afstudeerders, schrijven we boeken en blogs over het vak en zijn we betrokken bij brancheorganisaties.

Bergen formulieren

Regels vanuit school lijken belangrijker te worden dan relevante ervaring opdoen tijdens een stage. Studenten én begeleiders werken zich door bergen evaluatieformulieren (vaak meerdere keren per stage) en persoonlijke reflecties. Stagiairs uit het vierde jaar moeten een afstudeeronderzoek uitvoeren. Natuurlijk belangrijk, maar steeds vaker punt van discussie en soms zelfs reden de stage af te wijzen – vanuit school.

Lijstjes afvinken

Tegenwoordig moeten wij bellen met praktijkbureaus en docenten van hogescholen, omdat een student heeft gehoord dat het onderzoek niet uitgevoerd mag worden onder onze klanten. Of juist wél onder klanten moet. Of niet exact aansluit bij de laatste zes vakken die een stagiair heeft gevolgd. Gaat het om lijstjes afvinken of een opdracht waarmee de student en werkgever het meeste geholpen zijn?

Klaarstomen

Hogescholen, kom op. Waarvoor is die stage nou bedoeld? Volgens mij om studenten klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. Leren wat ze wel en niet leuk vinden in het vak. Een netwerk opbouwen. Werkgevers willen hierin investeren, maar zorg er nou voor dat we niet ontmoedigd raken door bureaucratie en sla niet door met die afstudeeronderzoeken.

Overigens hebben we ook MBO’ers die stage lopen, waarbij dit veel minder speelt. Hier realiseren scholen zich wél dat meedraaien en dóen het allerbelangrijkste is.

Gewoon werken

Zie dit niet als een aanval, maar als een constatering waarover zowel scholen als werkgevers in gesprek kunnen gaan. Want uiteindelijk lopen vooral stagiaires hiermee rond en moeten zij de regeldruk van school meenemen naar de werkvloer. En daar willen we gewoon werken.

Hubertien Huurman is manager en adviseur contentmarketing en PR bij LVB Networks (en heeft net weer een ex-stagiair aangenomen, die op 10 juli officieel start als adviseur).

Foto: 123rf/kurhan

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Evenses

Goed stuk! Herkenbaar.
https://www.evenses.com

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in