‘Goed bestuur goede doelen wint vertrouwen donateurs’


Nederlanders hebben volgens dit onderzoek dat vandaag wordt gepresenteerd, de laatste jaren steeds minder vertrouwen in goede doelen. Dat is zorgwekkend, vindt VU-hoogleraar filantropie Theo Schuyt: “Door stevige overheidsbezuinigingen zal een groter beroep worden gedaan op donateurs, maar zij maken in economisch onzekere tijden opnieuw een afweging waar ze hun geld aan uitgeven. Daarom is het herwinnen van het donateursvertrouwen de komende jaren essentieel voor de goede doelen sector.”
De kwaliteit van het bestuur van goede doelen heeft de grootste invloed op het vertrouwen van donateurs. “Donateurs eisen dat goede doelen zich verantwoorden over hun doelmatigheid, bestedingen, impact, salarissen en werkwijze. Kunnen de bestedingen beter en effectiever, is het vermogensbeheer op orde, zijn de bestuursleden competent? Opleidingen vormen de basis van een betrouwbare en professionele goede doelen sector,” aldus Schuyt. “Wij willen dat de komende jaren samen met de filantropiesector en de overheid verder uitbouwen.”
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOm de kwaliteit van de goede doelen sector verder te professionaliseren moet er meer aandacht komen voor opleidingen filantropie. De werkgroep Filantropische Studies van de Vrije Universiteit Amsterdam pleit daarvoor samen met de Stichting KSBW en Geven in Nederland. Gedrieën hebben zij een aantal opleidingen voor filantropie opgezet aan de VU.
Om goede doelen verder te professionaliseren is volgens Schuyt kennis uit de wetenschap nodig. “Door universiteiten onderzoek te laten doen kunnen goede doelen hun verhaal wetenschappelijk onderbouwen,” zegt Schuyt. “Daarmee kunnen ze aantonen op welke manier ze het geld van donateurs het beste besteden. Eenduidige en helder communicatie daarover naar de maatschappij heeft een sterk legitimerend effect, waardoor het vertrouwen zal toenemen.”
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid