Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Goed bestuur goede doelen wint vertrouwen donateurs’

De kwaliteit van het bestuur van goede doelen organisaties heeft grote invloed op het vertrouwen van donateurs. Dat blijkt uit het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nederlanders hebben volgens dit onderzoek dat vandaag wordt gepresenteerd, de laatste jaren steeds minder vertrouwen in goede doelen. Dat is zorgwekkend, vindt VU-hoogleraar filantropie Theo Schuyt: “Door stevige overheidsbezuinigingen zal een groter beroep worden gedaan op donateurs, maar zij maken in economisch onzekere tijden opnieuw een afweging waar ze hun geld aan uitgeven. Daarom is het herwinnen van het donateursvertrouwen de komende jaren essentieel voor de goede doelen sector.”

related partner content for mobile comes here

De kwaliteit van het bestuur van goede doelen heeft de grootste invloed op het vertrouwen van donateurs. “Donateurs eisen dat goede doelen zich verantwoorden over hun doelmatigheid, bestedingen, impact, salarissen en werkwijze. Kunnen de bestedingen beter en effectiever, is het vermogensbeheer op orde, zijn de bestuursleden competent? Opleidingen vormen de basis van een betrouwbare en professionele goede doelen sector,” aldus Schuyt. “Wij willen dat de komende jaren samen met de filantropiesector en de overheid verder uitbouwen.”

Om de kwaliteit van de goede doelen sector verder te professionaliseren moet er meer aandacht komen voor opleidingen filantropie. De werkgroep Filantropische Studies van de Vrije Universiteit Amsterdam pleit daarvoor samen met de Stichting KSBW en Geven in Nederland. Gedrieën hebben zij een aantal opleidingen voor filantropie opgezet aan de VU.

Om goede doelen verder te professionaliseren is volgens Schuyt kennis uit de wetenschap nodig. “Door universiteiten onderzoek te laten doen kunnen goede doelen hun verhaal wetenschappelijk onderbouwen,” zegt Schuyt. “Daarmee kunnen ze aantonen op welke manier ze het geld van donateurs het beste besteden. Eenduidige en helder communicatie daarover naar de maatschappij heeft een sterk legitimerend effect, waardoor het vertrouwen zal toenemen.”

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in