Overslaan en naar de inhoud gaan

(Gastblog) Samenwerking met inkoop, in deze tijd zo gek nog niet!

Welke afdeling ontkomt er tegenwoordig nog aan? Budget reducties. De marketeer wordt niet gespaard in deze budget cut rondes. Nu is een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De budget reducties maakt het voor de marketeer noodzakelijk om meer ‘bang for your buck’ te krijgen. Immers, dezelfde marketing doelstellingen moeten behaald worden met minder euro’s. Dit betekent dat voor elke euro meer waarde moet worden ingekocht. Ik zie bij veel klanten dat door professioneel in te kopen een groot deel van de budgettaire problemen worden geëlimineerd. Als ik terugkijk naar de projecten die ik samen met de marketeers bij verschillende bedrijven heb uitgevoerd waren er drie succesfactoren te definiëren, te weten:

related partner content for mobile comes here

1. Er was sprake van een goed werkende rolverdeling. Deze rolverdeling zag er als volgt uit:
o Als inkoper bracht ik marktkennis in (bijvoorbeeld leveranciersnamen maar ook het benchmarken van de tarieven en ik was verantwoordelijk voor het doorlopen van een professioneel inkoopproces. Daarbij liet de marketeer alle commerciële zaken bij mij liggen inclusief alle communicatie omtrent dit onderwerp. En dit was waardevol omdat juist het commerciële stuk tot spanningen kan leiden die niet productief zijn.
o De marketeer was verantwoordelijk voor de inhoud en toets op creativiteit. Daarnaast had de marketeer de ‘final call’ in de keuze van de partner. Immers hij of zij zal met de partner moeten gaan werken.
2. Er was sprake van concurrentiestelling. Met andere woorden, meerdere partijen werden gevraagd om een aanbieding te maken. De reden hiervoor is tweeërlei, enerzijds om maximale commerciële druk uit te kunnen oefenen en anderzijds om een goede inhoudelijke vergelijking te kunnen maken tussen de aanbiedingen van de mogelijke partners. Het is altijd interessant om te zien hoe verschillende partners de case op een andere wijze aanvliegen. De informatie die je hiermee krijgt is zeer waardevol.
3. Er was een duidelijk inkoopproces bepaald met een heldere strategie. Het proces is globaal opgebouwd uit drie fasen: bepalen wat je feitelijk aan inkoopbehoefte hebt, het selecteren van de mogelijke partner en het vastleggen van de afspraken. Het voert nu te ver om hierop in te zoomen, maar na 14 jaar inkoop te hebben gedaan blijkt telkenmale dat een goed proces echt het verschil maakt. Vroege en volledige betrokkenheid van een professionele marketing inkoper zorgt voor maximaal resultaat voor de marketeer.

Ik ben veel sceptische marketeers tegen gekomen die liever geen bemoeienis willen hebben van een inkoper omdat de focus dan te veel op kosten komt te liggen. Ik snap de angst, maar een professionele marketing inkoper weet dat het gaat om waarde creatie, niet om kosten alleen. Hij/zij ondersteunt in een inkoopproces waarin creativiteit maximaal tot zijn recht komt en weet tegelijkertijd de kosten in de hand te houden. Juist in deze tijden is het goed om samen te werken met een kundige marketing inkoper.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in