Overslaan en naar de inhoud gaan

Film van Replay is opvallend, maar… ‘Ik denk niet gelijk aan spijkerbroeken’

Lekker arty-farty hollen half ontklede actievoerders door een nattig bos voor de duurzaamheidsclaim van Replay. ‘Onduidelijke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In een mooi verzorgde film voor Replay, gemaakt door 180 Amsterdam, zien we demonstranten door een nevelig bos bewegen. Ze voeren actie tegen global warming en de mobiele eenheid staat ze al op te wachten. Schuimbekkende honden, een hardhandig tegen de grond werken, in de handboeien en afvoeren die hap. De actievoerders zien er wel opvallend goed gestyled uit. Fashion en opstand geven elkaar hier de hand.

related partner content for mobile comes here

Uit onderzoek van onderzoeksbureau Memo2 onder 101 respondenten, blijkt dat het Nederlands publiek de online film zeer onderscheidend (68 procent) en heel opvallend (74 procent) vindt. Die percentages zijn uitzonderlijk hoog ten opzichte van de benchmark die Memo2 al vanaf 2004 aan het bouwen is en meer dan 5 duizend commercials bevat. ‘Prachtig en krachtig’, zegt een respondent en een ander zegt: ‘Opvallende reclame met mooie beelden.’

De vraag is wel in hoeverre die uniciteit en opvallendheid werkt voor het merk. Maar 40 procent van de respondenten zegt een duidelijk boodschap te herkennen in het werk van 180 Amsterdam, terwijl 82 procent zegt dat de ‘demonstrantencatwalk’ niet goed past bij het merk Replay. En dat wijkt óók zeer sterk van de benchmark van Memo2.

De vervreemding die het Nederlands publiek voelt blijkt uit de volgende quotes:

‘Beetje vreemd dat ze actie voeren voor natuur met rookbommen in een bos.’

‘Afgrijselijk, veel geweld.’

‘Wat een agressie, en wat heeft dit met spijkerbroeken te maken?’

De analyse van Wouter Westerman van Memo2 luidt dan ook: ‘Het is voor veel Nederlanders niet duidelijk wat de video met spijkerbroeken, dan wel met Replay te maken heeft. Dit vertaalt zich in een lage brand-fit en boodschapoverdracht.’

Dat Replay wel een doelgroep raakt met de film, blijkt uit het feit dat 33 procent van de respondenten zegt dat de commercial ze persoonlijk aanspreekt en dat is licht boven benchmark. Een respondent: ‘Het conservatieve deel van onze medemensen zal het wel vreselijk vinden.’

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in