Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Dode beroemdheden goed voor reputatie merk’

Amerikaanse bedrijven gebruiken minder vaak levende beroemdheden om hun merk te promoten. Slechts 7 procent van de commercials…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Beroemdheden inzetten om merken te promoten herbergt een risico, waarschuwt Reeder. Als de ster negatief in het nieuws komt, kan dit afstralen op het imago van het merk. Maar over een beroemdheid die al enige tijd dood is, komt meestal weinig nieuws naar buiten. Daarom adviseert Reeder om overleden ikonen in te zetten. “Zij hebben alle schandalen al achter zich gelaten en er wachten geen verrassingen meer. Je zult Elvis niet zo snel op een seksschandaal betrappen en Einstein gaat zeker zijn vriendin niet slaan,” aldus Reeder.

related partner content for mobile comes here

Geschat wordt dat de erven Presley het afgelopen jaar 51 miljoen dollar binnenhaalden, terwijl het nog springlevende tieneridool Justin Timberlake in 2008 45 miljoen dollar in het laatje bracht. Hoewel erfgenamen veelal heel beschermend overkomen als het om de rechten van de overleden beroemdheid gaat, zijn ze volgens Reeder vaak opmerkelijk goed te vangen voor een aantrekkelijke deal. Zo sloot Reeder recent zelf een deal met John Lennon’s weduwe Yoko Ono voor het gebruik van de muzikant in een campagne voor Eurostar treinen.

Er zijn volgens Reeder ook enkele uitgeraasde nog levende beroemdheden die zonder al te veel risico kunnen worden ingezet, zoals George Clooney en Nicole Kidman. Zij vragen echter wel enorme bedragen voor het gebruik van hun sterrenstatus.

De angst voor reputatieschade is wederzijds, merkt Reeder nog op. Er zijn tegenwoordig veel beroemdheden die vrezen een bedrijf juist hen reputatieleed kan berokkenen. Zij vragen steeds vaker om een ‘mutual morals clause’ in het contract, voor het geval een bedrijf zich inlaat met dubieuze zaken. (Adage)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in