Overslaan en naar de inhoud gaan

CRM is meer dan een techniek

Customer Relationship Management (CRM) wordt in veel organisaties gekoesterd als een absolute voorwaarde voor het scheppen van klantwaarde.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

CRM is groot geworden door de opkomst van de informatietechnologie; vandaar dat veel marketeers het begrip vooral een technische invulling geven. Denk aan direct mail, klantendatabase en callcenter: allemaal zaken waarin informatietechnologie wordt toegepast. Maar juist deze eng technische opvatting is er debet aan dat lang niet in alle organisaties CRM tot succes leidt. Volgens Adrian Payne en Pennie Frow van Cranfield University is het hoog tijd voor een meer strategische, procesgeoriënteerde benadering van CRM. Daarin draait het om een vijftal samenhangende processen die elkaar voortdurend beïnvloeden:

related partner content for mobile comes here

1. De ontwikkeling van de strategie, zowel de bedrijfsstrategie (o.a visie en omgeving) als de klantstrategie (bestaand en potentieel klantenbestand, eventuele segmentering).

2. Het waardescheppend proces (wat betekenen wij voor de klant en wat betekent de klant voor ons? Hoe houden we winstgevende klanten zo lang mogelijk vast?)

3. Een strategie om langs verschillende kanalen winstgevende klanten te benaderen.

4. Het managen van informatie (het verzamelen, samenvoegen en gebruiken van relevante klantinformatie).

5. Prestatiemeting (voldoet CRM aan de gestelde kwaliteitseisen en draagt het bij aan de strategische doelen?).

Bron: Journal of Marketing

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in