Kwart van mediaconsumptie gaat naar internet


Interview NSS onderzocht de mediaconsumptie en tijdsbestedingen aan vijf mediumtypen van consumenten in Nederland, middels telefonisch onderzoek onder 2.300 consumenten.
34 procent van de respondenten kijkt naar televisie, 32 procent naar radio. Internet neemt een derde plek in met 25 procent, gevolgd door dagbladen en tijdschriften met een aandeel van een respectievelijk 9 procent en 5 procent.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOnder jongeren (15-24 jaar) staat internet op de eerste plaats; zij consumeren 42 procent van hun mediatijd online en laten daarmee TV en radio achter zich met respectievelijk 27 procent en 24 procent. Printmedia scoren onder jongeren het laagst; 4 procent van de mediatijd gaat naar dagbladen, 3 procent naar tijdschriften.
IAB voorzitter Igor Beuker roept adverteerders dan ook op hun mediamix beter af te stemmen op de realiteit: ‘In de mediamix van de consument neemt internet 25 procent voor haar rekening. Nederlandse merken be-antwoorden dit mediagedrag met 3 procent internet in hun mediamix. Deze discrepantie is werkelijk schrikbarend, want de basis van marketing is het analyseren van veranderend consumentengedrag en daar dan ook daadwerkelijk op inspelen. Marketeers zullen in 2006 hun mediamix veel beter moeten gaan afstemmen op het mediagedrag van hun doelgroep.'
Webpagina’s bezoeken en e-mailen vormen nog steeds tot de voornaamste online activiteiten. Chatten of MSN’en is volgens de onderzoekers populairder geworden. In 2004 bedroeg de penetratie 29 procent van alle internetters; in 2005 is dit gestegen tot 40 procent. Ook muziek downloaden en online bankieren is ten opzichte van 2004 aanzienlijk gestegen. Podcasting wordt door 6 procent wel eens uitgevoerd.
Bijna tweederde van de ondervraagden is het eens met de stelling ‘internet is voor mij het medium van de toekomst’. Uit de uitkomsten blijkt een sterke correlatie tussen leeftijd en een positieve houding ten opzichte van digitale media; hoe jonger des te positiever. Mannen zijn positiever gesteld over digitale media dan vrouwen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid