Consumenten klagen vaker bij geschillencommissies


De overkoepelende Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) melddedinsdag in het jaarverslag 2002 dat het aantal klachten met 485 het sterkste toenam bij deGeschillencommissie voor Bankzaken. Met 158 klachten minder telde de GeschillencommissieTelecommunicatie relatief de sterkste daling.
In totaal werden in 2002 15.989 zaken behandeld, waarvan 4618 in 2001 waren ingediend. In46,5 procent van die zaken (7446) konden of hoefden de 29 geschillencommissies geen uitspraak tedoen, om uiteenlopende redenen. In 3546 zaken werd wel een uitspraak gedaan.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe commissie heeft de klachten gemiddeld sneller afgehandeld dan in 2001. De gemiddeldebehandeltijd daalde van 6,9 naar 6,5 maanden. Om de doorlooptijd te beperken, heeft het SGC in2002 een aantal veranderingen doorgevoerd. Zo is het bedrijfsprocessensysteem vernieuwd enwordt naar verwachting medio 2003 operationeel. Daarnaast wordt de klachtenprocedureveranderd, waardoor een consument direct weet of een klacht in aanmerking voor behandeling kankomen. Hierdoor zal het aantal behandelde klachten afnemen. Ook zijn nieuwe medewerkersinmiddels ingewerkt zodat de beschikbare tijd beter kan worden gebruikt, aldus het SGC.
Het SGC hoopt hierdoor in 2003 de doorlooptijd structureel terug te brengen tot beneden de zesmaanden. Daarnaast wordt gesproken over de oprichting van een aantal nieuwegeschillencommissies voor het taxibedrijf, de makelaardij en de kinderopvang.
<#FONT SIZE=1>Bron: ANP<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid