Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten klagen vaker bij geschillencommissies

Bij de geschillencommissies voor consumentenzaken zijn in 2002 bijna duizend zaken meer ingediend dan het jaar ervoor. Aan de
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De overkoepelende Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) melddedinsdag in het jaarverslag 2002 dat het aantal klachten met 485 het sterkste toenam bij deGeschillencommissie voor Bankzaken. Met 158 klachten minder telde de GeschillencommissieTelecommunicatie relatief de sterkste daling.

related partner content for mobile comes here

In totaal werden in 2002 15.989 zaken behandeld, waarvan 4618 in 2001 waren ingediend. In46,5 procent van die zaken (7446) konden of hoefden de 29 geschillencommissies geen uitspraak tedoen, om uiteenlopende redenen. In 3546 zaken werd wel een uitspraak gedaan.

De commissie heeft de klachten gemiddeld sneller afgehandeld dan in 2001. De gemiddeldebehandeltijd daalde van 6,9 naar 6,5 maanden. Om de doorlooptijd te beperken, heeft het SGC in2002 een aantal veranderingen doorgevoerd. Zo is het bedrijfsprocessensysteem vernieuwd enwordt naar verwachting medio 2003 operationeel. Daarnaast wordt de klachtenprocedureveranderd, waardoor een consument direct weet of een klacht in aanmerking voor behandeling kankomen. Hierdoor zal het aantal behandelde klachten afnemen. Ook zijn nieuwe medewerkersinmiddels ingewerkt zodat de beschikbare tijd beter kan worden gebruikt, aldus het SGC.

Het SGC hoopt hierdoor in 2003 de doorlooptijd structureel terug te brengen tot beneden de zesmaanden. Daarnaast wordt gesproken over de oprichting van een aantal nieuwegeschillencommissies voor het taxibedrijf, de makelaardij en de kinderopvang.

< SIZE=1>Bron: ANP<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in