Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument gaat voor medium

Hoe kiezen fabrikanten en retailers de optimale samenstelling van producten die ze aanbieden? En hoe kiezen consumenten uit het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door de explosieve groei van het aantal producten - in de VS introduceren fabrikanten jaarlijks meer dan 16 duizend nieuwe producten - worden supermarkten gedwongen steeds vaker na te denken over de optimalisatie van hun assortiment. Het is echter niet alleen de aanwezigheid van producten, maar ook de structuur van het assortiment dat bepaalt welk product consumenten kopen. De samenstelling van een productlijn of assortiment beïnvloedt immers wat consumenten uiteindelijk kiezen.

related partner content for mobile comes here

Optimaliseren kan door rekening te houden met productvoorkeuren van consumenten. Ze kiezen doorgaans voor producten die binnen een assortiment er uitspringen, een compromis vormen of relatief beter zijn dan andere producten. Rooderkerk toont aan dat productvoorkeuren van consumenten gedeeltelijk worden gedreven door de structuur van het assortiment. Als Apple iPods aanbiedt met 2, 4 of 8 GB , is de iPod met 4 GB de compromisvariant. Deze is niet de duurste, maar heeft ook niet het minste geheugen. Consumenten vinden dit een aantrekkelijke optie. Indien zij zich onvoldoende bewust zijn van zogeheten 'contexteffecten', dan kan dit leiden tot 'verkeerde' keuzes en dus tot spijt.

Fabrikanten kunnen producten aan hun productlijn toevoegen die ofwel direct profijt hebben van de structuur van het assortiment waarin ze worden aangeboden (door bijvoorbeeld een compromisoptie te zijn) of andere producten van de betreffende fabrikant een impuls geven.

Frisdrankenfabrikanten die cola van een halve en évn liter aanbieden, kunnen de literfles populairder maken door een tweeliterfles aan de productlijn toe te voegen. Twee liter is wel een erg grote fles, die van één liter komt prettiger over. Zo kunnen ze consumenten in hun koopgedrag sturen.

Rooderkerk presenteert in zijn proefschrift ook een methode waarmee retailers de samenstelling van het assortiment binnen een productcategorie kunnen optimaliseren, om zo de winst te verhogen. Nieuw is dat retailers met deze methode voor hun eigen winkel de winstgevendheid van nieuwe producten kunnen bepalen op basis van hun eigen verkoopgegevens. Daarmee komt de regie over het eigen assortiment meer in handen van de retailer te liggen in plaats van bij de fabrikanten, die mogelijk te rooskleurige verwachtingen schetsen van hun nieuwe product.

Rooderkerk promoveert vrijdag 15 juni aan de Universiteit van Tilburg.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in