De al jaren dalende tendens bij de printoplages van publiekstijdschriften zette in 2019 logischerwijs door, onder meer door digitalisering. Uit de oplagecijfers van de magazines die NOM eind maart bekendmaakte, blijkt dat er wel nog steeds titels zijn die de - totaal betaalde gerichte -oplage weten op te schroeven. Bijvoorbeeld MAX Magazine dat procentueel de grootste stijging boekte en ook in het grootste segment, de vrouwenbladen was er een aantal titels met een plus in 2019. Verder valt de soms forse daling bij titels van Hearst Netherlands op.
De opvallendste zaken in de verschillende categorieën op een rij.
Auto- en Motorbladen
Autoweek GTO (Sanoma) 31.397 in 2018 naar 35.842 in 2019.
Culinair
Elle Eten (Hearst) 10.679 naar 10.738
Gezinsbladen
Kampioen blijft in oplage de grootste titel (leden krijgen het blad thuisgestuurd) en die oplage steeg in 2019. Bij de gossiptitels valt de stijging in oplage van Story op.
Kampioen (ANWB) 3.511.947 naar 3.568.385
Party (Audax) 63.684 naar 55.412
Privé (Mediahuis) 100.839 naar 89.153
Story (Sanoma) 58.836 naar 63.680
Weekend (Audax) 86.080 naar 75.915
Jongerenbladen
CosmoGirl en de twee subtitels van Donald Duck weten te stijgen in oplage bij de jongerenbladen.
CosmoGirl (Audax) 19.930 naar 21.423
Donald Duck (Sanoma) 206.415 naar 203.612
Donald Duck Extra 62.395 naar 64.405
Donald Duck Junior 15.490 naar 17.191
Managementbladen
Quote (Hearst) 34.436 naar 26.404
Mind- en Bodybladen
Na stijgingen in de jaren ervoor is Flow nu licht aan het dalen in printoplage. Santé gaat fors omlaag.
Flow (Sanoma) 80.925 naar 77.371
Happinez (Weekbladpers) 125.250 naar 112.490
Santé (Audax) 54.720 naar 30.582
Opiniebladen
In de opiniebladentak zijn er geen stijgers. Elsevier en Vrij Nederland voerden in 2019 grote vernieuwingen door.
De Groene 22.949 naar 22.788
Elsevier Weekblad (New Skool Media) 64.660 naar 58.885
HP/De Tijd (Audax) 21.041 naar 18.640
Vrij Nederland (Weekbladpers) 20.978 naar 18.406
Opvoedingsbladen
Ouders van nu (Sanoma) 31.822 naar 28.360
Kek Mama (Sanoma) 19.694 naar 17.927
Populair wetenschappelijk
National Geographic (Hearst) 64.156 naar 55.459
Quest (Hearst) 103.186 naar 88.592
RTV bladen
Bij de RTV bladen zet MAX Magazine de stijgende lijn fors door. Verder blijft er een dalende tendens. Inmiddels is Veronica Magazine door Mikro Gids ingehaald als grootste omroepgids in betaalde printoplage.
AVRO Bode (Bindinc) 134.201 naar 95.017
MAX Magazine (MAX Media Producties) 147.337 naar 163.804
Mikro Gids (Bindinc) 204.504 naar 188.219
NCRV Gids (Bindinc) 130.764 naar 120.422
TROS Kompas (Hilversumse Media C.) 190.894 naar 178.558
TV Film (Bindinc) 100.896 naar 98.620
VARA Gids (BNN-VARA) 160.912 naar 149.205
Veronica Magazine (Sanoma) 214.565 naar 177.499
VPRO Gids (VPRO) 150.571 naar 144.857
Sportbladen
Een lichte stijging was er in 2019 voor Helden Magazine. VI kreeg een nieuwe (digitale) eigenaar.
Helden Magazine 34.692 naar 34.698
Voetbal International (Digital Enterprises) 57.463 naar 50.006
Vrouwenbladen
In dit segment wisten Flair, Grazia, Linda.Meiden. Royalty en Viva de printoplage te vergroten.
&C (&C Media) 43.133 naar 39.754
Elle (Hearst) 43.109 naar 26.508
Flair (Sanoma) 39.477 naar 45.544
Glamour (Hearst) 52.299 naar 39.684
Grazia (Pijper Media) 31.496 naar 32.364
Harper’s Bazaar (Hearst) 23.101 naar 18.773
JAN (Hearst) 63.685 naar 50.072
Libelle (Sanoma) 256.903 naar 238.843
Linda. (Mood for Magazines) 223.145 naar 211.782
Linda. Meiden (Mood for Magazines) 47.880 naar 52.596
Margriet (Sanoma) 135.888 naar 125.428
Mijn Geheim (Audax) 66.777 naar 57.578
Royalty (Audax) 33.479 naar 42.222
Viva (Sanoma) 26.422 naar 32.550
Vogue (Hearst) 59.523 naar 33.932
Vriendin (Audax) 85.346 naar 75.306
Vrouw Glossy (Mediahuis) 38.990 (Cijfers van 2019 zijn niet te vergelijken met 2018, omdat Vrouw de oplage van Telegraaf-abonnees voorheen mee kon rekenen en nu niet meer.
Woonbladen
vtwonen (Sanoma) 113.819 naar 101.001