Print is helemaal terug, en dat komt vooral door jongeren
Print is terug, de signalen zijn talrijk. Bij KLM bijvoorbeeld, dat 11 maanden terug besloot zijn personeelsmagazine Blauw weer op papier uit te brengen. Bij vertaalbureau Doublenative dat een verrassende omslag van digitaal naar print ziet; brochures zijn weer ouderwets populair, net zoals leaflets en relatiemagazines. Bij Airbnb dat samen met Hearst een nieuw printtijdschrift lanceerde, airbnbmag. Bij Facebook dat een printpublicatie uitbracht met de naam Grow Magazine, en bij Amazon dat zijn speelgoedcatalogus, A Holiday of Play, in print uitbracht, gedistribueerd met stickers en QR-codes. Dan hoeven we het nog niet te hebben over de krantenadvertenties die KFC in zijn kipcrisis inzette.
Hoe komt dat, deze comeback? Het Britse maketing- en communicatiebureau Wardour hield onderzoek onder 2.001 consumenten van 18 jaar en ouder en komt tot een verrassende conclusie: print dankt zijn groei vooral door de groeiende populariteit onder jongeren. Ze zijn het afgelopen jaar steeds meer print gaan lezen naast hun online mediaconsumptie. Zowel de groep Generatie Z (18 tot 24) als de leeftijdsgroep tot 35 jaar leest meer via de printkanalen dan mensen in andere leeftijdscategorieën.
Vacatures
Campagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuSenior PR & Communicatie Manager
Bobbery AmsterdamDigitaal én print
Er zijn een aantal gebieden waar die printinteresse van jongere generaties er vooral is. Zo zegt 15% procent van alle ondervraagden dat ze meer vakbladen zijn gaan lezen. Voor de generatie Z is dit met 28% aanzienlijk meer.
Ook geeft 10% van de grote groep ondervraagden aan meer gedrukte tijdschriften, brochures en rapporten van bedrijven te lezen dan een jaar geleden. Voor mensen tussen de 25 en 34 jaar is dit bijna het dubbele met 19%. Maar liefst 75% van de jongeren geeft aan minstens één tijdschriftpublicatie per maand te lezen.
Print helpt herinneren
Een groot voordeel van print, vinden de ondervraagden, is dat het ervoor zorgt dat informatie beter wordt onthouden. Bijna de helft (44%) van de ondervraagden is het ermee eens dat ze eerder geneigd zijn zich iets te herinneren dat ze print hebben gelezen in plaats van op een beeldscherm (slechts 12% was het daar niet mee eens).
Consumenten vinden het ook veel gemakkelijker om zich met print te concentreren op het bericht (54% stemde hiermee in, slechts 11% was het oneens). Vooral bij gecompliceerde berichten geeft 61% de voorkeur aan print.
Daarnaast vindt een 25% van de ondervraagden de informatie in print betrouwbaarder dan online. Slechts 6% zei dat ze meer digitaal meer vertrouwen.
Voelen en ruiken
Het geslacht van een consument lijkt ook een factor te spelen in de reactie op een medium. Zowel mannen als vrouwen zeggen dat ze genieten van de ‘sensorische kwaliteiten’ van drukwerk, Bij vrouwen is dit nog iets sterker: 67% van hen houdt ervan een boek vast te houden. Bij mannen is dit 58%.
60% van de vrouwen houdt bovendien van de geur van printpublicaties tegenover 48% van de mannen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidWishful thinking vanuit Engeland.
Aanvulling op de aanleiding van het artikel, het onderzoek door Wardour.
Van hun website: Wardour is a communications and marketing agency born out of the world of customer magazines.
Vrees dat ze vooral het maken van magazines missen.
Dank Aart.
Fijn dat er mensen zijn die bronnen wel checken.
Paarden zijn ook niet dood maar een luxeproduct geworden. Millenials vinden paarden ook lief.
Dat betekent nog niet dat het een mobiliteitsoplossing is voor die doelgroep.
De papierindustrie is misschien wel de beste indicator. De volumes dalen jaar in jaar uit. Paarden zijn inderdaad lief, by the way.
Print terug? Echt verdwijnen zal het niet, maar het is een luxe artikel geworden.
Wat een fijn artikel, sluit mooi aan op de slotconclusie van TNS-NIPO:
SLOTCONCLUSIES UIT HET NIPO-ONDERZOEK
Het gratis huis-aan-huisblad:
bezit een vaste plaats in het Nederlandse medialandschap;
bereikt een heterogene groep die een goede doorsnee vormt van de Nederlandse bevolking;
wordt door meer dan tweederde van de bevolking gelezen;
wordt goed gewaardeerd om zijn advertenties èn om zijn artikelen;
vormt voor reclame-doeleinden een volwaardige concurrent van andere media en wordt door uw afnemer vaker ingezet.
Digitaal kan qua leeservaring nooit tegen papier op. Je zou uit kostenoverweging kunnen besluiten sommige dingen toch digitaal te doen, maar het prijsverschil is vaak dermate te klein dat je het gevoel hebt nog steeds voor papier te betalen, terwijl je geen papier meer krijgt.
Graag nog eens teruglezen of bewaren bij vakgerichte informatie.