Het was natuurlijk al wel bekend, maar er is nu ook cijfermatige onderbouwing: pr-adviseurs pitchen een verhaal het liefst via de telefoon, maar journalisten zitten daar niet op te wachten. Uit een onderzoek van Cision UK and Canterbury Christ Church University blijkt dat de helft van de 749 respondenten werkzaam in pr de voorkeur geeft aan een telefonische pitch. Maar uit een eerder onderzoek van beide instituten onder 466 journalisten (The Social Journalism Study uit 2015) , blijkt dat minder dan een kwart (23%) van het journaille gebeld wil worden door pr-mensen.
Zenden
Ook onderzocht Cision het sociale media gebruik onder pr-professionals. Voornaamste conclusie: pr-mensen gebruiken de sociale media niet optimaal. Weliswaar zit driekwart van de beroepsgroep dagelijks op Facebook, Twitter en LinkedIn, maar dat is vooral om te zenden.
Een groot aantal communicatieprofessionals reageert niet of nauwelijks op comments, posts en discussies van media en consumenten, aldus de onderzoekers.
‘This seriously questions whether PR professionals are implementing the idea of a conversation to its full potential or just using it as a vehicle to promote their existing work.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!