Ongeveer de helft van Nederland luister met enige regelmaat naar podcasts. En het medium wordt steeds meer gevonden door een publiek dat steeds diverser wordt, bijvoorbeeld wat betreft leeftijd en opleidingsniveau. Terwijl tot een jaar of vijf geleden de gemiddelde luisteraar een ‘tech-savvy’, mannelijke dertiger was met een grote belangstelling voor nieuwe technologie. Ook al is de variëteit aan onderwerpen inmiddels flink groter geworden, nog altijd zijn tech-podcasts over bijvoorbeeld cryptomunten en gadgets oververtegenwoordigd. Nieuwe stijger binnen dit domein is uiteraard AI.
Gebruiksvriendelijk
Perplexity is een nieuwe zoekmachine die in een razend tempo wint aan populariteit. En terecht, want de manier van zoeken is via deze tool veel gebruiksvriendelijker dan bijvoorbeeld Google. Als gebruiker voer je een vraag in, waarna je een compact antwoord krijgt van Perplexity - mét de onderliggende websites die als bron zijn gebruikt. Dus niet meer 20 linkjes aanklikken, op zoek naar de juiste informatie.
Deze technologie vormt ook de basis voor de Discover Daily podcast die Perplexity sinds vorige maand uitbrengt, op dagelijkse basis - zoals de titel al doet vermoeden. De afleveringen duren tussen de 3 en 5 minuten en vermelden de belangrijkste nieuwsonderwerpen vanuit de wereld van tech en AI. Op basis van verschillende bronnen maakt Perplexity een compacte samenvatting van 1 á 2 minuten, bijvoorbeeld over de nieuwste ruimtevaartplannen van China.
Compleet foutloos
Niet alleen de inhoud is gegenereerd door AI, ook de stem is artificieel. Een stem uit de stal van ElevenLabs presenteert namelijk de nieuwsberichten. En wie de laatste ontwikkelingen heeft gemist en nog vooroordelen heeft over de kwaliteit van dit soort synthetische stemmen: dat is geheel onterecht. De stem van Discover Daily is vrijwel niet van een echte menselijke stem te onderscheiden. Nou ja… behalve dan dat-ie compleet foutloos is en zich nooit verspreekt.
Buitengewoon nuttig
Dat deze podcast goed duidelijk maakt welke toegevoegde waarde AI kan spelen, is wel duidelijk. Het bewijst bovendien dat het productieproces van podcasts volledig aan AI overgelaten kan worden. En dat kan voor bepaalde toepassingen buitengewoon nuttig zijn, zoals het samenvatten van nieuws - zodat je niet meer zelf alle bronnen langs hoeft. Daarmee biedt Perplexity dus in podcastvorm dezelfde functionaliteit als met de tool. Slim. En met de keuze van tech- en AI-gerelateerde onderwerpen bereikt Perplexity ook nog eens de doelgroep van wie ze het moeten hebben. Net als ooit bij podcast, is dit natuurlijk de voorhoede van wie je het moet hebben als je nieuwe technologie gemeengoed wil maken.
Meer weten?
Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Binnenkort verschijnt de 100ste aflevering van deze rubriek. Marvin Jacobs is creative director bij Airborne en schrijft deze rubriek. Tijdens een lunchsessie op 24 april 2024 deelt hij de inzichten die hij met de ‘Podcast van de Week’ opdeed. Claim je plek hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!