Vorige week werden de Webby Awards uitgereikt in New York, voor ‘s werelds beste online werk. Sinds een paar jaar horen podcasts daar ook bij - met een stuk of 30 subcategorieën. Vanuit deze rubriek is het natuurlijk interessant om te zien wat er in de spotlights wordt gezet in de sub-subcategorie ‘best branded podcast’. En dit jaar was één van de winnaars ‘The Black Kitchen Series’ van Heinz.
Wat bij de Webby’s opvalt, is dat het ‘beste internationale online werk’ toch vooral Amerikaans is - zeker bij de podcasts. Ook deze podcast van Heinz is er eentje die duidelijk in een (Amerikaanse) trend past, waarbij er aandacht is voor de achtergestelde positie die de Afro-Amerikaanse bevolking nog vaak heeft. Op deze plek belichtten we eerder bijvoorbeeld ‘The Invisible Seam’ van Tommy Hilfiger en ‘A Chronicle of Racism in America’, van Ben & Jerry’s.
Afro-Amerikaanse gemeenschap
De podcast van Heinz heeft als doel om te laten zien welke rol de zwarte gemeenschap speelt - en heeft gespeeld - in het culinaire landschap van de Verenigde Staten. Dat is namelijk een rol die vaak over het hoofd wordt gezien, zo leren we in de communicatie rondom deze podcast. In de twee seizoenen (met in totaal 15 afleveringen) die er inmiddels zijn gemaakt, gaat de host langs bij mensen uit de Afro-Amerikaanse gemeenschap om te horen op welke manier zij met eten bezig zijn. Zo horen we bijvoorbeeld het verhaal over brouwerij die op basis van zoete aardappelen wodka stookt. Een andere aflevering draait om chefs die het traditionele - en vaak vlees-gerichte - soul food op een veganistisch manier bereiden.
Sympathiek doel
De productie is niet onaardig, maar of dit nu het beste is dat er wereldwijd binnen deze subcategorie gemaakt is afgelopen jaar… tja, daar kun je over discussiëren. Het doet vermoeden dat de podcast vooral in de prijzen is gevallen vanwege het sympathieke doel: de emancipatie van de zwarte gemeenschap in de culinaire hoek en het creëren van nieuwe rolmodellen, dat kun je natuurlijk alleen maar toejuichen. En dat geldt helemaal voor het bredere initiatief waar de podcast onderdeel van is: The Black Kitchen Initiative.
Achtergestelde positie
Samen met twee andere organisaties is dit opgericht tijdens de coronacrisis. Veel restaurants zaten destijds in zwaar weer en zwarte restauranteigenaren werden daarbij extra hard getroffen. Dit initiatief gaf deze restaurants een financieel steuntje in de rug. De pandemie is voorbij, maar het initiatief is gebleven: in 2023 werd er 1 miljoen dollar verdeeld over restaurants verspreid door de Verenigde Staten. Iets dat hard nodig is, want door de achtergestelde positie van zwarte ondernemers kost het hen gemiddeld 5000 dollar méér om een zaak te starten, in vergelijking met niet-zwarte ondernemers.
De podcast maakt dus deel uit van een bredere aanpak, waar bijvoorbeeld ook events toebehoren en waarmee Heinz vorm geeft aan haar maatschappelijke betrokkenheid. Mooi, belangrijk en waardevol. Maar als je de podcast hebt beluisterd, blijf je je afvragen: is die Webby uitgereikt voor de podcast of dit initiatief?
Luister naar ‘The Black Kitchen Series’
Meer luisteren?
Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Op de hoogte blijven en nooit meer iets missen? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!