Wanneer bracht een merk voor de allereerste keer een podcast uit? Om antwoord op die vraag te geven moet je ver terug in de tijd, naar de vroege Middeleeuwen van podcasting. Dat was rond 2004, toen Adam Curry zo’n beetje een synoniem was voor het medium.
In dat jaar bracht interactief marketingbureau Qi een muziekpodcast [] uit voor Heineken (fun fact: Qi werd destijds geleid door Jeroen de Bakker, tegenwoordig managing partner van Airborne). Een soort radioprogramma met een mix van muziek, reportages en interviews met dj’s. De lancering leverde een wereldwijde viral op.
Intrede storytelling
Fast forward naar 2015, de periode die je gerust de Renaissance van podcasting mag noemen. Vanaf dat moment ontdekten makers namelijk dat je met een podcast veel meer kon dan verkapte radio-uitzendingen verspreiden - vooral de podcast Serial uit 2014 was baanbrekend. Vanaf dit moment deed storytelling namelijk zijn intrede in de wereld van podcasting.
Slimme vorm
In deze tijd verlegde General Electric (GE) de grenzen met de podcast ‘The Message’. Dit Amerikaanse conglomeraat is actief binnen een groot aantal verschillende bedrijfstakken, waaronder energie en digitale techniek. Onder de naam General Electric Theater sponsorde het al sinds de jaren ‘50 radioprogramma’s, waaronder hoorspelen. Met die achtergrond zag GE in 2015 gelijk potentie in de verhalende podcast.
Boodschap ontcijferen
‘The Message’ heeft een slimme vorm, want het wordt (zogenaamd) gemaakt door een stagiaire van het fictieve bedrijf CypherCast. Deze aanpak zorgt dat het verhaal op een non-fictie manier verteld kan worden, waardoor je als luisteraar makkelijk accepteert dat je luistert naar stemacteurs.
Het verhaal draait om een buitenaardse boodschap die 70 jaar eerder is ontvangen. De stagiaire volgt het team dat probeert om deze raadselachtige boodschap te ontcijferen. Om het mysterie compleet te maken, gebeuren er curieuze dingen met de mensen die hebben geluisterd naar de boodschap.
Vooruit lopen
GE is afzender, maar inhoudelijk niet aanwezig. Behalve dan de digitale technologie, net als bij GE, een belangrijke rol speelt in reeks. Belangrijker is dat GE met het omarmen van dit innovatieve medium kon laten zien dat het voor de troepen uitloopt.
Monumentaal
Inmiddels, 6 jaar later, is de productie nog altijd de moeite van het luisteren waard. De hoogwaardige kwaliteit van onder meer het script, sounddesign en soundtrack maken ‘The Message’ tot een monumentale podcast. Iets dat nog altijd door maar heel weinig merken is nagedaan: non-fictie lijkt voor merken een logischer keuze dan fictie.
‘The Message’ viel wereldwijd in de prijzen bij award-shows. Het succes leidde eind 2016 zelfs nog een vervolg met ‘LifeAfter’.
Luister naar ‘The Message’ en ‘LifeAfter’ op Spotify.
Meer luisteren?
Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren? Dat kan hier op Spotify.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!