De gemiddelde lengte van een podcast neemt al jaren gestaag af. Kon je een paar jaar geleden luisteraars nog makkelijk verleiden om een dik uur luistertijd in te ruimen, tegenwoordig lijkt het erop dat kortere podcasts meer gewenst zijn. Het aantal podcasts met een duur boven de 40 minuten neemt gestaag af. Het gros van de shows zit tussen de 20 en 40 minuten. Wat verder opvalt als je naar de cijfers kijkt, is dat het aantal podcasts dat minder dan 10 minuten is, langzaam groeit: op dit moment valt 15 procent in die categorie - 2 procent meer dan vorig jaar (bron: Buzzsprout).
Oorlogsverhalen
Aan die groei heeft ook het National Comité 4 en 5 mei op bescheiden wijze bijgedragen met de reeks 2 minutenverhalen. In aanloop naar de nationale herdenking verscheen er een reeks met 16 korte afleveringen - die overigens geen 2 maar 3 minuten duren. In elk van de afleveringen staat één oorlogsverhaal centraal, meestal in de vorm van een monoloog door een betrokkene of een naast familielid. De gedachte erachter is dat je als luisteraar een verhaal aan gereikt krijgt waar je aan kunt denken tijdens de 2 minuten stilte, bij de herdenking.
Tastbaar en concreet
De conceptuele gedachte achter 2 minuten is mooi gevonden. Het ‘herdenken van alle oorlogsslachtoffers’ is best abstract en ingewikkeld, zeker voor jongere generaties voor wie de Tweede Wereldoorlog is iets is uit geschiedenisboeken. Dus door de verhalen van oorlogsslachtoffers tastbaar en concreet te maken met korte verhalen, krijg je wat extra houvast tijdens de 2 minuten stilte op 4 mei - en in de aanloop daarnaartoe. De uitvoering is goed gedaan: het is niet makkelijk om in zo’n korte tijd een verhaal te vertellen met een kop en staart. Zo wordt er aan de campagne op weg naar de herdenking een extra inhoudelijke laag toegevoegd.
Social kanalen
Toch roept het ook vragen op: is de vondst van het 2 minuten-format niet iets té leidend geweest? Om echt iets te voelen bij een verhaal, heb je als luisteraar namelijk meer tijd nodig om je te hechten aan de verteller en om je de situatie voor te stellen.
Daarnaast kun je je afvragen op welke manier dit geconsumeerd zal worden: de reeks wordt vooral aangejaagd via social kanalen, waarbij verwezen wordt naar de site. Maar een podcast luisteren op een website… tja. Nu zijn de afleveringen ook beschikbaar via podcastplatformen als Spotify, maar het consumeren van 16 verhalen van 3 minuten vereist doorzettingsvermogen. De kracht van korte podcasts zit ‘m over het algemeen in een dagelijkse verschijningsfrequentie, waardoor een paar minuten luistertijd onderdeel worden van een dagelijkse routine (zie bijvoorbeeld Snacks Minute, van Robin Hood).
Het is mooi en belangrijk dat de verhalen over de oorlog levend worden gehouden, en om daar audio bij in te zetten is een goede keus. Alleen lijkt ‘t er op dat het volledige potentieel daarvan nu nog niet is benut. We zijn benieuwd naar het vervolg in 2023.
Luister naar 2 minutenverhalen op Spotify.
Meer luisteren?
Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!