Aangesloten onafhankelijke contentmakers halen inkomsten uit hun publiek en zetten hier extra’s tegenover. Een exclusieve podcast bijvoorbeeld of geheime informatie via Telegram. Dat werkt: Petje Af wint aan populariteit. Oprichter Stefan de Groot doet zijn verhaal. ‘Ik heb nog nooit een euro aan marketing uitgegeven.’
‘Juicekoningin’ Yvonne Coldeweijer, Direct, Robert Jensen, Giel Beelen, Teun van de Keuken en Gijs Groenteman; zomaar wat bekende namen die Petje Af gebruiken om exclusieve content te bieden aan hun donateurs. Ook podcasts als Ruben Tijl Ruben, Rookworst, TPO Podcast en Broers podcast kozen Petje Af voor hun donateursmodel.
Ontstaansgeschiedenis
Bij het doornemen van de lijst bekende content creators glimlacht De Groot. Eind 2018 legde hij de basis voor Petje Af, na eerdere avonturen bij onder meer SBS, Radio 538 en BNN. Als freelance ontwikkelaar bouwde hij al jaren side projects in de weekenden om te kijken of er potentie in zat. ‘Bij Petje Af had ik door gesprekken met creatievelingen al snel door dat ik kon inspelen op een behoefte.
Creatieve mediaondernemers maken zelf met plezier podcasts, YouTube-shows, blogs en meer content, maar vinden het moeilijk om inkomsten te halen uit hun publiek. Terwijl een deel van het publiek echt fan is en bereid is om te betalen voor exclusieve content.’ Amerikaanse creators konden al langer donatieplatforms zoals Patreon gebruiken, maar die platforms waren niet toespitst op Nederland. Zo accepteerde Patreon geen iDeal bijvoorbeeld – nog steeds niet overigens.
Voor De Groot reden om begin 2019 écht door te pakken met Petje Af, gericht op Nederlandse contentmakers die zelf bepalen welke content ze maken, waar en voor welk (maand)bedrag ze die content delen met betalende leden. ‘Creatievelingen kwamen in die periode zelf naar mij toe, en ik heb als ondernemer geleerd dat als je iets verkoopt zonder dat je het aanbiedt, je met iets bezig bent dat klopt.’ Sindsdien richt hij zich helemaal op Petje Af.
Makers kunnen hun content via Petje Af aanbieden, maar bijvoorbeeld ook via YouTube, Spotify, nieuwsbrieven en eigen websites. Petje Af is het platform waarop fans zich als lid aanmelden en waarop contentmakers bepalen welke content ze (alleen) met leden delen. Dat kunnen ze doen via een nieuwsbrief, podcast, WhatsApp-chatgroep, Instagram-account, koppeling met een WordPress-website en andere mogelijkheden.
Ik heb nog nooit een euro aan marketing uitgegeven
Mond-tot-mond reclame
Inmiddels telt Petje Af ongeveer tweeduizend contentmakers, waarvan er zo’n vijfhonderd daadwerkelijk actief zijn. Het totale aantal betalende leden wil De Groot niet delen. ‘We verwachten dat makers dit jaar totaal ruim 2 miljoen euro aan inkomsten behalen.’
Het team van Petje Af bestaat uit freelancers, werkt vanuit huis en bestaat uit een paar ontwikkelaars en een socialmediamedewerker. De oprichter moet lachen. ‘Ik heb nog nooit een euro aan marketing uitgegeven. Alles is organisch gegroeid. Die medewerker houdt onze socialmedia-accounts bij en ik stuur af en toe een nieuwsbrief naar onze makers.’ En misschien blijft dat wel zo.
‘Petje Af is geen product dat je gaat verkopen door te adverteren op Instagram of YouTube. We hebben makers benaderd om ze binnen te slepen, maar dat werkte niet. Ik kan geen maker bedenken die we via sales hebben binnengehaald. Ze komen omdat ze het zelf willen en via mond-tot-mond-reclame.’
Verdienmodel
Het verdienmodel van Petje Af is eenvoudig. Het platform houdt 6 procent van het lidmaatschapsbedrag (inclusief btw) in, net als de betalingskosten van Mollie (29 cent per betaling) of Stripe (1,4 procent + 25 cent per betaling). Het resterende bedrag wordt maandelijks – vergezeld door een factuur – overgemaakt naar de contentmaker.
De Groot vindt het een eerlijk verdienmodel, ook naar makers toe. ‘Zij betalen alleen voor hun lidmaatschapsinkomsten, that’s it. Dat maakt het ook voor starters aantrekkelijk. Bovendien kunnen makers opzeggen wanneer ze willen en hun betalingen en donateurs meenemen, want er is geen contract of lock-in.’ Overigens was de commissie in het begin 12 procent. De Groot verlaagde ‘m na een jaar naar 6 procent. ‘Ik moest natuurlijk beginnen met een commissie, maar die twaalf procent voelde altijd wel hoog. Daarom heb ik hem verlaagd.’ Die verlaging resulteerde trouwens niet in een opvallende stijging van het aantal contentmakers, dus blijkbaar vormde het commissiepercentage geen serieuze belemmering.
Roddelkoningin
Welke inkomsten contentmakers uit Petje Af halen, hangt van veel verschillende factoren af. Zo bepalen zij zelf of ze eenmalige donaties accepteren of alleen een abonnementsmodel aanbieden. Met één of juist meerdere abonnementen, met verschillende extra’s. De prijzen van die abonnementen zijn ook zelf te bepalen en lopen daarom sterk uiteen.
Giel Beelen zit op de ondergrens: voor één euro per maand word je lid van Kukuru en krijg je tips en aanbiedingen die gratis fans moeten missen. Robert Jensen (één van de eerste gebruikers) accepteert eenmalige giften maar verwelkomt ook leden die – hoewel ze geen extra’s krijgen – vijf tot honderd euro per maand overmaken. Een absolute bovengrens, zegt De Groot. ‘De meeste contentmakers vragen vier tot vijf euro per maand aan leden.’ Contentmakers kunnen op hun openbare profielpagina aangeven hoeveel leden zij hebben, maar slechts een enkeling doet dat.
Hoeveel euro de creators gezamenlijk per maand omzetten, houdt De Groot voor zich. Wel vertelt hij dat de meeste makers Petje Af gebruiken als inkomstenbron voor hun (uit de hand gelopen) hobby. Slechts een kleine groep kan daadwerkelijk leven van inkomsten uit Petje Af. Yvonne Coldeweijer is er één van. Eerder werd duidelijk dat zij zeker drieduizend leden heeft die maandelijks allemaal tien euro overmaken om in haar geheime Telegram-chatgroep de laatste roddels over bekende Nederlanders te volgen. Wat betekent dat de beruchte roddelkoningin op jaarbasis minimaal 360 duizend euro omzet, waarvan dus 21.600 euro naar Petje Af vloeit en meer dan tienduizend euro naar Mollie of Stripe.
Vrijheid van meningsuiting
Coldeweijer heeft veel fans, maar roept ook weerstand op bij een deel van de Nederlanders. Voor Robert Jensen – fel tegen de overheid en meer – en Kukuru van Giel Beelen geldt hetzelfde. De Groot noemt Petje Af ‘een soort Twitter.’ Waarmee hij bedoelt: ‘Waar iedereen op zit, ongeacht de politieke richting of wat je ook wil uitdragen, ik vind dat je je als platform echt niet moet bemoeien met de content.’ De vraag waar de grens ligt, krijgt hij vaker. ‘Die is moeilijk. Ik vind dat alles moet kunnen, maar binnen de wet. Ik heb om die reden één keer iemand verwijderd.’
Toekomstplannen
Gevraagd naar de toekomstplannen met Petje Af, zegt de oprichter een Petje Af-app na te streven. ‘De stip op de horizon is dat Petje Af een socialmediaplatform op zich wordt. Naast Instagram, Facebook en Twitter heb je dan Petje Af, waar je de makers volgt waar je voor betaalt. Zodat je je favoriete podcast in onze app kunt luisteren, maar ook nog steeds de keuze hebt om die via bijvoorbeeld Spotify te luisteren. Want het belangrijkste van Petje Af is om het altijd open te houden.’