Dat stellen Frank Regtvoort (r.) en Hans Siepel in het aprilnummer van Communicatie, dat volgende week verschijnt.
In het interview hekelen Siepel en Regtvoort wat ze noemen ‘de blinde vlek van de overheidsvoorlichting’. Siepel: ‘De hele reputatiecommunicatie stoelt op de naïeve redenering dat zichtbaarheid leidt tot vertrouwen en vertrouwen leidt tot acceptatie van het beleid. Zichtbaarheid is daarbij bijna een doel op zich geworden.’ Maar volgens beiden heeft de overheid daarbij geen oog voor wat er onbedoeld wordt meegecommuniceerd.
‘Burgers hebben feilloos in de gaten als het algemeen belang het aflegt tegen het onbedoeld meegecommuniceerde eigenbelang. Mensen doorzien de oneerlijkheid, we nemen feilloos waar als de overheid in de communicatie teveel zichzelf dient.’
Regtvoort: ‘Als bij een crisis het puntje communicatie aan de orde komt, is de eerste vraag: Hoe brengen we dit verhaal naar buiten? Alleen die vraag al! Er zitten allerlei autoriteiten aan tafel en niemand zegt: laten we gewoon de waarheid vertellen. Automatisch is de reactie: hoe brengen we dit op een voor ons gunstige manier naar buiten? Dat komt vanwege die focus op beeldvorming en reputatie. Er wordt als vanzelfsprekend tegen elkaar gezegd: in ieder geval niet het eerlijke verhaal. Dat is wat er in essentie van de overheidscommunicatie geworden.'
Communicatie interviewde Siepel en Regtvoort naar aanleiding van een uitgebreide ingezonden opinie, dat hier is te vinden vinden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!