'Overheidsvoorlichting moet op de schop'

De overheid is dringend toe aan een nieuwe en vooral eerlijker kijk op haar communicatie. Het ‘reputatiedenken’, waarbij de overheid primair geïnteresseerd is in de eigen beeldvorming, werkt averechts. Het leidt ertoe dat het wantrouwen van de burger alleen maar toeneemt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat stellen Frank Regtvoort (r.) en Hans Siepel in het aprilnummer van Communicatie, dat volgende week verschijnt.

In het interview hekelen Siepel en Regtvoort wat ze noemen ‘de blinde vlek van de overheidsvoorlichting’. Siepel: ‘De hele reputatiecommunicatie stoelt op de naïeve redenering dat zichtbaarheid leidt tot vertrouwen en vertrouwen leidt tot acceptatie van het beleid. Zichtbaarheid is daarbij bijna een doel op zich geworden.’ Maar volgens beiden heeft de overheid daarbij geen oog voor wat er onbedoeld wordt meegecommuniceerd.

‘Burgers hebben feilloos in de gaten als het algemeen belang het aflegt tegen het onbedoeld meegecommuniceerde eigenbelang. Mensen doorzien de oneerlijkheid, we nemen feilloos waar als de overheid in de communicatie teveel zichzelf dient.’

Regtvoort: ‘Als bij een crisis het puntje communicatie aan de orde komt, is de eerste vraag: Hoe brengen we dit verhaal naar buiten? Alleen die vraag al! Er zitten allerlei autoriteiten aan tafel en niemand zegt: laten we gewoon de waarheid vertellen. Automatisch is de reactie: hoe brengen we dit op een voor ons gunstige manier naar buiten? Dat komt vanwege die focus op beeldvorming en reputatie. Er wordt als vanzelfsprekend tegen elkaar gezegd: in ieder geval niet het eerlijke verhaal. Dat is wat er in essentie van de overheidscommunicatie geworden.'

Communicatie interviewde Siepel en Regtvoort naar aanleiding van een uitgebreide ingezonden opinie, dat is te vinden vinden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie