Out-of-home-markt stijgt 13 procent in tweede kwartaal

De groei van de markt komt geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame.

De out of home markt (OOH) is in het tweede kwartaal 13 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De omzet kwam uit op bijna 75 miljoen tegen 66 miljoen in Q2 van 2023, blijkt uit cijfers van Outreach. De groei van de markt komt geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame. Die bedroeg 30 procent in het tweede kwartaal van dit jaar.

De bestedingen aan OOH worden verdeeld naar ‘traditioneel’ en ‘digitaal’. In het tweede kwartaal is het aandeel van digitaal gegroeid naar 60 procent. Nog niet eerder was dit aandeel zo groot. Binnen digitaal wordt 26 procent op basis van programmatic ingekocht.

De bestedingen aan traditioneel lieten in het tweede kwartaal een daling van 5 procent zien ten opzichte het tweede kwartaal in 2023. Dit heeft deels te maken met het tijdelijk uit de markt halen van een groot aantal RET-vlakken in april als gevolg van een overgangssituatie van de concessie in Rotterdam. Inmiddels is deze alsnog toegewezen aan Clear Channel per 1 augustus.

Q2 OOH

Halfjaarcijfers

De halfjaarcijfers geven een vergelijkbaar beeld. De totale groei van de markt is 12 procent ten opzichte van de eerste helft in 2023 en digitaal loopt met +26 procent voorop als het gaat om omzetgroei. Op basis van de halfjaarcijfers komt de prognose voor heel 2024 uit op ruim 300 miljoen euro.

Unilever is in de eerste helft van 2024 net als in 2022 en 2023 de grootste OOH-adverteerder, gevolgd door Albert Heijn en Lidl. Retail is de grootste categorie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie