De out of home-markt (OOH) is in het derde kwartaal 10 procent gegroeid ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De omzet kwam uit op ruim 70 miljoen euro tegen 64 miljoen in het derde kwartaal van 2023, zo blijkt uit cijfers van Outreach. De groei van de markt was zowel bij traditioneel te zien (6%) als bij digitaal (14%). Het aandeel van digitaal kwam uit op 58 procent tegen 56 procent in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Binnen digitaal wordt 27 procent op basis van programmatic ingekocht.
De totale omzet van de eerste drie kwartalen geeft een vergelijkbaar beeld. De groei van de markt is 12 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023 en digitaal loopt met 22 procent voorop als het gaat om omzetgroei. Op basis van de cijfers van de eerste drie kwartalen komt de prognose voor heel 2024 uit op iets meer dan 300 miljoen euro.
Jumbo
De bestedingscijfers voor OOH zijn vanaf het derde kwartaal uitgebreid met die van Jumbo, die na Albert Heijn als tweede retailer is toegetreden tot Outreach. Dat betekent dat de schermen van Jumbo binnenkort ook opgenomen zullen worden in BRO Next, het bereiksonderzoek voor OOH.
Unilever was in de eerste drie kwartalen van 2024 net als in 2022 en 2023 de grootste OOH-adverteerder, gevolgd door Talpa Radio en Amazon. Retail is veruit de grootste branche met een aandeel van 21 procent op basis van de bruto bestedingen. Media is op afstand de tweede branche met een aandeel van 12 procent.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!