'Opgeblazen crisisberichtgeving niet alleen te wijten aan media'

Media worden te gemakkelijk als enige schuldige aangewezen voor het ontstaan van een maatschappelijke- en mediahype rondom een crisis. Dat constateren onderzoekers Renée Frissen en Floris Müller in de publicatie ‘Beeldenstrijd in Crisistijd’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Frissen en Müller onderzochten voor hun de ontwikkeling en impact van crisisberichtgeving over maatschappelijke spanningen. Daaruit blijkt dat “het beeld van een hijgerige journalistiek die een uitzonderlijk en nieuwswaardig ‘trigger event’ uit sensatiezucht eenzijdig tot grote proporties opblaast”, niet met de realiteit strookt.

Andere betrokken partijen zoals de politieorganisatie en de gemeente zijn volgens de onderzoekers vaak ‘co-auteur’ van de framing en inhoud van het nieuws. Dit wordt echter lang niet altijd zo ervaren. De betrokkenen blijven achter met een gevoel van frustratie en wrok jegens de nieuwsmedia en de als ontembaar ervaren beeldvorming, terwijl de mediatisering van de samenleving voortschrijdt.

Het onderzoek beslaat de mediastrategieën van bestuurders, politie, burgers en media bij maatschappelijke spanningen met een multiculturele dimensie. Aan de orde komen de incidenten in de Goudse wijk Oosterwei (2008); de overlast van jongeren in de wijk Donderberg in Roermond (2009); de crisis rond een ‘weggepest’ homostel in Utrecht (2010) en en de rellen tussen Marokkaans-Nederlandse en Moluks-Nederlandse jongeren in Culemborg (2010). (Forum.nl)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie