Op 8 maart 2022 was het Internationale vrouwendag, dé dag dat vrouwen in het middelpunt staan. Op deze dag strijden we extra hard voor gelijkwaardigheid in onze samenleving, hoewel we dat natuurlijk iedere dag zouden moeten doen. Want zelfs in 2022 is dit helaas nog steeds erg hard nodig. Op social media zetten bedrijven hun vrouwelijke medewerkers in het zonnetje en ook komen er veel statements naar buiten.
Even een beetje geschiedenis: Internationale vrouwendag is lang geleden opgericht. Namelijk in 1908. In dat jaar marcheerden er 15.000 vrouwen door New York City om te eisen voor beter loon, stemrecht en kortere werktijden. Dat zorgde ervoor dat het balletje over de hele wereld begon te rollen. In 1911 vierden Oostenrijk, Denemarken, Duitsland en Zwitserland voor het eerst Internationale Vrouwendag.
Tegenwoordig strijden we (vooral) veel op social media. Onder andere Adidas, Netflix, 3FM, Linda en de Bijenkorf hebben een post of een statement gedeeld op hun Instagram kanaal. Laatstgenoemde laat op Instagram een sneak peek zien van verschillende events in de winkels. Deze zijn er allemaal op gericht om de powervrouwen extra te vieren. Bij aankoop van een product van een merk gerund door vrouwen kon je gratis een professionele foto laten maken, voor bijvoorbeeld je LinkedIn-profiel.
Bij 3FM worden we door middel van cijfers met onze neus op de feiten gedrukt. Hier wat opvallende feitjes over de verschillen tussen de man en vrouw:
• Nederland staat op de wereldwijde ranglijst voor gelijkheid op een droevige 31e plek.
• Vrouwen verdienen vandaag de dag nog steeds niet hetzelfde als mannen. Per uur verdienen vrouwen bruto gemiddeld 14% minder.
• 47% van de vrouwen in Nederland is niet financieel onafhankelijk. Dit tegenover bijna 80% van de mannen, die dat wel is.
• 74% van de meiden denkt dat het voor vrouwen lastiger is om later een leidinggevende functie te krijgen dan voor mannen.
Dat meer aandacht voor gendergelijkheid ook in Nederland nog steeds nodig is blijkt dus onder andere uit de 31e plek op de wereldranglijst van het Global Gender Gap Report van het World Economic Forum. Bedrijven gebruiken de hashtag #internationalwomansday of #internationalevrouwendag om kenbaar te maken dat ze meedoen er hierachter staan. Wel is het opvallend dat er ook nog veel bedrijven niks doen met de internationale dag. Elk jaar heeft Internationale Vrouwendag een thema. Dit jaar wordt de man naast de vrouw in de spotlight gezet. Het thema is V/M Solidariteit, de kracht voor verandering. Volgens het World Economic Forum zal de genderkloof pas in 2186 gedicht zijn. Dat duurt helaas nog even.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!