Online bereik kieswijzers stijgt in maart naar 3,2 miljoen personen

Kieswijzers zijn belangrijk voor met name startende kiezers, blijkt uit de online bereikscijfers van GfK DAM.

123RF

De vier grote online kieswijzers bereikten in maart in aanloop naar de verkiezingen van de Provinciale Staten gezamenlijk bijna een kwart van de 18 plussers (23,9 procent, 3.231.000 personen van 18 jaar en ouder). Dat blijkt uit de online bereikscijfers GfK DAM.

Geen interesse in politiek

Ter oriëntatie en hulp bij de verkiezingen hebben een miljoen personen meer dan vorig jaar één van de vier online kieswijzers bezocht. Net als een jaar eerder bij de gemeenteraadsverkiezingen behaalde ook nu StemWijzer het grootste publiek, gevolgd door MijnStem, Provincie Kieswijzer en Kieskompas.

Opvallend is dat er dit jaar onder de bezoekers van de kieswijzers iets meer personen zijn die zeggen geen interesse in politiek te hebben. 

Hoger opgeleiden

Online kieswijzers blijven zeer belangrijk voor met name startende kiezers. Een derde van de kiesgerechtigde jongeren (33%, 18-24 jaar) bezocht één of meer van de genoemde online kieswijzers.

Het online bereik is onder hoger opgeleiden duidelijk groter dan onder lager opgeleiden en er worden net iets meer mannen dan vrouwen bereikt. 

GfK DAM maart 2019 - kieswijzers
GfK DAM maart 2019 - kieswijzers

NU.nl in de top-10

In de bereiksranglijst blijft Google stevig bovenaan staan. Facebook Messenger valt uit de top-10, waardoor NU.nl nu bij de beste 10 staat.
De hele lijst staat hier.

Bron: Online bereikcijfers GfK DAM

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie