In de Vocus State of the Media Survey 2014 werd aan verschillende soorten journalisten gevraagd hoe zij het liefst een verhaal gepitcht krijgen. De verwachting daarbij was dat de invloed van sociale media zichtbaar zou zijn, maar dat bleek allerminst waar. Slechts 2,7 procent van de ondervraagde journalisten geeft er de voorkeur aan via sociale media benaderd te worden met een idee. Ook bellen wordt niet op prijs gesteld, 5 procent vindt het fijn een telefoontje voor pr-pitch te ontvangen. De beste manier blijkt nog altijd een idee of pitch via email te doen - zo ongeveer alle journalisten (91 procent) ontvangen het liefst een mailtje.
Mocht iemand ondanks deze cijfer toch overwegen een journalist via sociale media te benaderen, gebruik daar dan Facebook voor of Twitter, die worden veruit het vaakst genoemd als sociale media-bron van voorkeur met respectievelijk 37 procent en 30 procent.
Journalisten geven ondanks de wat magere waardering voor sociale media aan dat deze hun werkwijze wel zeer hebben veranderd. Iets meer dan de helft (51 procent) van de journalisten gebruikt sociale media om hun verhalen te promoten, terwijl ook de helft (49 procent) via sociale media in contact treedt met kijkers en lezers. Van de verslaggevers die sociale media gebruiken om hun verhalen te pluggen, doet 87 procent dat via Twitter en 79 procent via Facebook. Andere sociale netwerken volgen op grote afstand.
Voor hun eigen onderzoek vinden journalisten sociale media weer helemaal niet geschikt. Slechts 30 procent gebruikt ze voor research. De reden daarvoor lijkt ook duidelijk, want meer dan 95 procent vindt scoiale media een onbetrouwbare bron.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!