Terwijl media-inkoop en de uitvoering van marketingactiviteiten voorheen vaak werden uitbesteed, gaan marketingprofessionals het vaker zelf doen. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte Digital in opdracht van branchevereniging IAB. Bijna 20% van de ondervraagden geeft aan media zelf in te kopen en 55% van hun marketingactiviteiten volledig zelf uit te voeren. De verwachting is dat dit in de aankomende drie jaar verder groeit naar 63%.
De belangrijkste reden hiervoor is gebrek aan transparantie over marges bij derde partijen (75%).
Digitale marketing stijgt in de mix
Voor dit onderzoek ondervroeg Deloitte Digital 22 marketingprofessionals. Zij verwachten dat digitale marketing de komende drie jaar met 20% groeit in de marketingmix. In 2016 was de verdeling in mediabestedingen 54% online en 46% traditionele media. De onderzoekers verwachten dat in 2020 de verdeling 66% online en 34% traditionele media is.
De respondenten denken ook dat zij flink moeten investeren in technologie om marketing te automatiseren.
Kanalen worden steeds meer geïntegreerd
De respondenten verwachten verder dat marketingkanalen steeds meer samengaan. Zij hebben het over de categorie “audiovisueel” in plaats van radio of tv en er wordt cross-channel geoptimaliseerd (48%). Mobiel zal een steeds belangrijkere plaats gaan innemen in de marketingmix (58%) en er wordt voorzichtig met VR en AR geëxperimenteerd. Voorlopig is de waarde nog niet bewezen en grote investeringen blijven vooralsnog dan ook uit.
Het volledige onderzoek kun je downloaden op iab.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!