Premium

Ondertussen bij GreyPOSSIBLE

GreyPOSSIBLE Benelux vierde vorige week de verhuizing naar de Danzigerkade in Amsterdam als het begin van een nieuw tijdperk, maar hoe gaat het nu echt, een half jaar na de overname van Media Republic?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

We vroegen het ceo Patrick Joore (foto, rechts) en Business Director Benelux Doeke de Steur.

Eerst wat achtergrond. Want er waren nogal wat  ‘nieuwe beginnen’, de laatste paar jaar. Er was Grey Amsterdam, er was Grey Brussel en je had het digitale bureaunetwerk Possible Amsterdam, en die drie per 1 april 2013 tot één geïntegreerd (WPP-)bureau onder de naam GreyPOSSIBLE Benelux.

Patrick Joore, de toenmalige managing director van Grey Amsterdam, werd benoemd tot van het nieuwe bureau, dat zou gaan opereren vanuit twee locaties, Brussel en Amsterdam.

Het bureau bestond uit 30 mensen en zou gebruik gaan maken van de expertise van de Grey Group (5.400 medewerkers) en POSSIBLE Worldwide (1.500 medewerkers).

In mei 2013 werd Thijs de Boer aangesteld als bij GreyPOSSIBLE Benelux.

Eind december van hetzelfde jaar 2013 volgde de dat GreyPOSSIBLE Benelux het creatieve digitale bureau Media Republic had overgenomen.

Doeke de Steur, managing director van Media Republic, werd als commercieel verantwoordelijk, Joore bleef ceo van GreyPOSSIBLE.

Media Republic bracht 14 mensen mee, er zouden geen mensen uit hoeven, en na de overname werkten er in totaal 42 mensen bij GreyPOSSIBLE Benelux.

In januari maakte Y&R Amsterdam bekend Thijs de Boer en Peter Hamelinck, die eerder samenwerkten bij Euro RSCG, te hebben als executive creative directors.

Wie vormt de creatieve directie nu en hoeveel mensen werken er bij GreyPOSSIBLE Benelux?

&;Björn Diemer is sinds vorig jaar december als ECD creatief eindverantwoordelijk bij ons bureau, zowel voor Amsterdam als Brussel. In eerste instantie ad interim, maar de kans is groot dat hij een langetermijncommitment met ons aan zal gaan. Daar zijn we heel gelukkig mee. Met zijn ervaring als creatief directeur bij DDB & Tribal is Björn een van de weinige echt hybride creatief directeuren die daardoor naadloos past bij onze propositie. Hij heeft de nodige prijzen gewonnen en zal de creatieve output van het bureau een boost geven, is onze overtuiging. Er werken 37 mensen bij ons - iets minder dan vorig jaar omdat we toch hebben gemerkt dat er wat overlap in functies zat met name ook door de integratie met Brussel en  omdat we toch een aantal klanten hebben die minder besteden dan was voorzien.&;

In het interview over de overname van Media Republic vroeg Adformatie jullie al: Eerst Blutarsky, daarna Possible en nu Media Republic – niet een beetje veel veranderingen? Het antwoord luidde toen dat het een dynamische periode was geweest, maar met een logisch verloop. Op de websites is het wel nog een beetje een oerwoud, eerlijk gezegd: naast greypossible.nl is er grey.nl, grey.be, possible.com, greyhealthcare.nl bestaat ook nog, grey.com/amsterdam, mediarepublic.com, blutarsky.nl bestaat ook nog. Het lijkt wel of er meer bureaulabels zijn dan klanten. Hoe zit dat?

&;Dat laatste is wat overdreven. We hebben 54 klanten in de Benelux dus die vergelijking gaat niet helemaal op. We hebben inmiddels een gezamenlijke huisstijl, alle systemen zijn geïntegreerd en er komt één website die deze maand live gaat (greypossible.nl en .be). De andere sites hebben we open gehouden voor het geval mensen toch nog zoeken op onze oude namen. Blutarsky is een zelfstandige unit die content creation doet voor onze klanten maar ook voor derden. Grey Healthcare is onze gespecialiseerde healthcare tak maar wel integraal onderdeel van onze organisatie.&;

Wat is het nut van al deze bureaumerken en welke klanten horen erbij?

&;Zoals gezegd, we hebben maar één bureaumerk en dat is GreyPOSSIBLE Benelux. Hierin zijn de merkspecialisten van Grey, de activatiespecialisten van Media Republic en de digitale experts van POSSIBLE samengekomen om vanuit die drie pilaren onze klanten te helpen bij hun business uitdagingen. En dat gaat breder dan het ontwikkelen van campagnes. We zijn, denken wij, vrij uniek in het aanbieden van een Benelux-organisatie. Simpel gesteld kunnen wij, doordat we de techniek in huis hebben, maken wat we bedenken. Hier profiteren onze bestaande klanten van en sinds kort ook Volvo, Gillette en Sapph lingerie. We zijn daarnaast onderdeel van Grey. Waar dit nog wel eens de connotatie had van een ingeslapen netwerk, is het inmiddels al twee jaar global agency of the year, Euro Effie agency of the year en wonnen we afgelopen jaar maar liefst 30 leeuwen in Cannes. We gebruiken ook regelmatig ons online platform GreyGuild, waardoor wij naast onze eigen mensen de beste creatieven, technologen en strategen uit ons netwerk kunnen inzetten voor onze klanten.&;

GreyPOSSIBLE heeft een Lamp gewonnen voor Dental Drill in opdracht van Ixorg, dat op de site van Blutarsky op de klantenlijst staat, maar niet op de klantenlijst van GreyPOSSIBLE. Het werk is gemaakt door Blutarsky-freelancers, maar ingezonden door GreyPOSSIBLE.  Waarom?

&;Ixorg is een klant van GreyPOSSIBLE. Een nieuw merk dat we van scratch af aan mochten helpen ontwikkelen over de volledige breedte, met als resultaat een campagne waarvoor we naast die Lamp ook nominaties bij de Spin Awards, SAN en Esprix hebben gekregen. Het werk is ontwikkeld door onze creatieven. Björn Diemer was een van de bedenkers van het concept.&;

Hoe staat het met new business wins?

&;We zijn het nieuwe bureau voor Sapph lingerie. Een spraakmakend merk dat tot nu toe de communicatie inhouse verzorgde en waarvoor we hele coole dingen voor aan het ontwikkelen zijn. Daarnaast is Grey het nieuwe global agency voor Volvo en Gilette. In België verwierven we Hallmark en SafeShops.be, het Belgische Thuiswinkel.org. Er volgen er nog een paar, waar we nu nog niet zoveel over kunnen zeggen. Never a dull moment en dat is fijn. We zijn ambitieus en ongeduldig en we geloven dat onze nieuwe constellatie zeker iets te bieden heeft aan de markt. We moeten lokaal nog wel werken aan onze bekendheid, ons verhaal is nog niet bekend genoeg, maar we zitten lekker in ons vel en men gaat zeker nog veel van ons horen.&;

Is al zichtbaar wat de overname van Media Republic toevoegt aan GreyPOSSIBLE, voor klanten en voor het inkomen?

&;De toegevoegde waarde van de integratie met Media Republic was voor ons vanaf dag één duidelijk. Zij zijn de perfecte middle man tussen de merkenbouwers van Grey en de digitale bouwers van POSSIBLE. We werkten toen de onderhandelingen nog in volle gang waren al geïntegreerd samen op ons beider klantenpakket. Media Republic levert een substantiële bijdrage aan het totale inkomen en gezamenlijk staan we een stuk sterker. Het klopt, het werkt en het levert meer en beter werk op.&;

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie