NU.nl wil nieuws voor iedereen brengen, daarom begint het nieuwsplatform een site gericht op 7-12 jarigen: NUjunior. Het wordt een aparte site naast NU.nl en vooral een veilige nieuwsomgeving. Daarnaast is er voor jongeren vanaf 12 jaar checkNU. Twee nieuwe titels dus naast de reguliere site.
Volgens hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman werd er al vijf jaar over gesproken. ‘De vraag was alleen: wanneer beginnen we? Rond het twintigjarig bestaan van NU.nl hebben we onze missie geformuleerd: we willen nieuws voor iedereen brengen. Uit NOBO-cijfers blijkt dat NU.nl al meer dan honderdduizend kinderen tussen 6 en 12 jaar bereikt en dat verraste ons positief. Maar we houden bij NU.nl natuurlijk geen rekening met ze in taal en beeld. Toen hebben we gezegd: we moeten het dit jaar gewoon gaan doen.’
Is er wel ruimte voor een ‘kindernieuwssite’? We hebben toch al het Jeugdjournaal en Kidsweek? Hoekman: ‘Ook al vind ik Kidsweek een heel goed platform, toch denken wij dat er – zeker digitaal – nog wel meer nieuwsvoorziening speciaal voor kinderen bij kan. Vroeger had je in bijna elke krant een kinderbijlage. Dat is veel minder geworden.’
‘Daarnaast hebben kinderen ook een veilige omgeving nodig waar ze nieuws tot zich kunnen nemen en waar het gecureerd wordt’, zegt commercieel manager NU.nl Josefien Zwetsloot. ‘Uit onze gesprekken met verschillende deskundigen kwam naar voren dat ouders daar specifiek om vragen.’
Referentiekader
Toch maakt NU.nl straks ook gebruik van de minder veilige digitale platformen als YouTube en Instagram, om kinderen naar NUjunior te trekken. Hoekman: ‘Daar zitten ze nou eenmaal massaal. We willen ze op die plek de mogelijkheid geven ons te volgen en ze uitnodigen naar de site te gaan. Omdat ze ook veel WhatsApp gebruiken, willen we ook daar interactie hebben.’
NUjunior moet in alle opzichten het kleine broertje of zusje van NU.nl worden, zegt de hoofdredacteur. ‘De breedte van het nieuws is waar wij voor staan, dus zullen we dat ook doen. Van de Brexit tot een concert van MeisjeDjamilla. We hebben een team van acht redacteuren die precies weten wat er speelt. Het harde en zware nieuws zullen we zeker ook brengen, maar met meer duiding. Jij en ik hebben een referentiekader, aan kinderen moet je meer uitleggen. Al denk ik dat wat kinderen weten soms onderschat wordt. Neem de aanslag in de tram in Utrecht. Ik woon zelf in Utrecht en merkte dat kinderen er op hun basisschool juist met elkaar over wilden praten. Je hoeft de zware items niet bij ze weg te houden.’
Daarnaast blijft op kinderen gericht nieuws soms onderbelicht, constateert Hoekman. ‘Gisteren werd op Prinsjesdag duidelijk dat er extra geld wordt vrijgemaakt voor schoolreisjes naar de Tweede Kamer. Dat heb ik nergens anders gelezen, maar op NUjunior hebben we dat wel gebracht’
checkNU
Voor jongeren van 12+ komt NU.nl ook met een nieuwe dienst: checkNU, die in eerste instantie op Instagram wordt aangeboden. Volgens Hoekman moet NU.nl - net als dagbladen al langer - zijn best doen om jongere lezers kennis te laten maken met het merk. ‘Je moet de middelbare scholier net iets anders aanspreken en net even andere onderwerpen belichten. We richten ons nu op Instagram, een omgeving waar deze groep de hele dag aanwezig is. We kunnen meer met kleur en emoji’s spelen en we gaan ook een pool aan reporters uit die leeftijdsgroep inzetten die zelf video’s kunnen maken.'
Geen displayadvertenties
Hoopt NU.nl een nieuwe groep adverteerders aan te boren met NUjunior? Jongeren blokkeren liever advertenties. Volgens Zwetsloot staat commercie ook niet centraal bij de introductie van de jongerenmerken. ‘Al zijn we een commercieel bedrijf. Eerste doel is ze een veilige nieuwsomgeving te bieden. Er komen dan ook geen displayadvertenties. We gaan werken met vaste vormen van branded content, bijvoorbeeld in quizvorm. We gaan veel educatieve content bieden en samenwerken met goede doelen. De Week van het Geld en Jantje Beton zijn daar voorbeelden van. We zullen op NUjunior nóg meer duidelijk maken dat het om commerciële content gaat.’
Daarnaast kan NU.nl gebruikmaken van de commerciële kennis in de doelgroep bij andere merken binnen Sanoma, zoals Donald Duck, Ouders van Nu, Kek Mama en de learning-tak.
En omdat ze bij Sanoma ook weten hoe ze een printproduct moeten maken, verschijnt er dit najaar een printtijdschrift van NUjunior, met een variatie van grappige en serieuzere onderwerpen in 116 pagina’s. Hoekman: ‘Het is een eenmalige uitgave, hoewel er al over gepraat wordt dat het op termijn net zo goed een weekblad kan worden.’
Zo moet het kindernieuwsmerk de komende tijd verder groeien, waarbij in eerste instantie gemikt wordt op de meer dan honderdduizend jonge lezers die nu uit de NOBO-cijfers komen.
De samenwerking met scholen is een (logische) ambitie, maar vooral ook het gesprek van ouders en kinderen aan de keukentafel faciliteren. ‘Hoe praat je met je kind over de Brexit, de klimaatproblematiek of terrorisme. We willen ouders handvatten geven.'