De publieke omroep (NPO) wil toch niet reclamevrij worden. Aanvankelijk sprak bestuursvoorzitter Shula Rijxman zich uit voor het stapsgewijs afbouwen van de afhankelijkheid van reclame. Nu heeft NPO minister Slob van Media gevraagd dit niet te doen. De draai is opvallend.
Dat staat in een brief aan het ministerie van OCW die in handen is van AD. Aanleiding zou een recent onderzoek van GfK zijn waaruit blijkt dat een meerderheid van de tv-kijkers reclame op de NPO prima vinden. In de brief aan de minister staat dat de uitkomsten van het onderzoek de NPO hebben verrast.
Ander onderzoek
Voorzitter van adverteerdersbond BVA Frenkel Denie verwees eerder al naar een ander onderzoek met dezelfde uitkomst. Deze is weliswaar uitgevoerd door Ster zelf, in samenwerking met DVJ Insights.
Vanuit adverteerders en mediabureaus is er geen draagvlak voor het schrappen van de Ster. Volgens Denie brengt dat de 'freedom of commercial speech' verder in gevaar.
Minister Slob moet nog deze maand met een toekomstvisie op de publieke omroep komen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!