Overslaan en naar de inhoud gaan

NPO wil financiële afhankelijkheid van Ster stapsgewijs afbouwen

NPO-voorzitter Shula Rijxman wil omroepbestel vernieuwen 'om voor alle Nederlanders te blijven'
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het publieke omroepbestel moet worden vernieuwd om relevant, toekomstbestendig en echt voor alle Nederlanders te blijven. Dat heeft NPO-voorzitter Shula Rijxman vandaag gezegd tijdens haar nieuwjaarstoespraak in Hilversum.

Ze benoemde drie cruciale stappen om daar te komen. De financiële afhankelijkheid van reclame stapsgewijs afbouwen, erkennen dat het ledenaantal als fundament onder het bestel in de toekomst niet meer werkt en inzetten op meer en betere samenwerking. 

related partner content for mobile comes here

Reclamegelden

Volgens Rijxman moeten er belangrijke keuzes worden gemaakt rond de huidige financiële afhankelijkheid van reclamegelden: 'Wat mij betreft gaan we in Hilversum en Den Haag kijken hoe we die financiële afhankelijkheid van reclame stapsgewijs kunnen afbouwen. Laten we eerst eens kijken of er compensatie kan komen voor reclamevrije kinderprogrammering en ga na of dit vervolgens ook op onze online platformen kan worden doorgevoerd. Als dit werkt en dit ook vanuit Den Haag blijvend kan worden gecompenseerd, kunnen we doorpakken.'

Teruglopende reclame-inkomsten

De afgelopen jaren heeft de NPO de reclame-inkomsten zien dalen. Tekorten konden aanvankelijk opgevangen worden door een reserve, maar die is op. Afgelopen jaar werd duidelijk dat de NPO 62 miljoen moest bezuinigen, mede door de teruglopende Ster-inkomsten. Het kabinet maakte vervolgens alsnog 40 miljoen euro vrij om dat op te vangen.

Ster zag in 2018 de inkomsten met 10 procent teruglopen.

Meer samenwerking, ook met commerciële partijen

Rijxman wil het bestel 'verder openen'. 'De snelle digitalisering vraagt om een nieuw bestel: open, slagvaardig, vindbaar en herkenbaar. Niet versnipperd, maar gebundeld, als één NPO. Daarvoor moet het bestel nog verder open en willen we intensiever samenwerken met producenten, maatschappelijke organisaties, commerciële partijen en het publiek.'

Ook moet het niet meer om het ledenaantal van omroepen gaan. 'Er zijn nog te veel geluiden in de samenleving die nu niet of onvoldoende gehoord worden. Daarbij moeten we onderkennen dat het ledenaantal in de toekomst als fundament onder het bestel niet meer werkt. Geef de bestaande omroepen, en dus ook de aspirant-omroepen WNL, PowNed en Human, een erkenning, ongeacht het ledenaantal en verlos ze zo van de noodzaak om veel geld te steken in ledenwerfcampagnes.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in