Door Evert Bronkhorst
Oké, we hebben nog één meting tegoed over 2022 (die van november/december) maar ik durf er nu al een fles champagne onder te verwedden dat NPO Radio 2 de marktleiderspositie is deze komende meting alleen maar zal versterken.
Het is ook een knappe prestatie dat de zender nu al weer de eerste plaats bij Totaal 10+ heeft behaald, in dezelfde periode 2021 moest men Qmusic nog voor laten gaan. De voorsprong zal door de Top 2000 waarschijnlijk alleen maar groter worden.
Het belang van ‘lijstjes’ zien we ook in de recente luistercijfers terug. Zenders die in deze periode lijstjes hebben uitgezonden laten een groei zien (bijv. NPO Radio 5, Veronica, KINK). Maar ook Radio 2 had in deze periode een ‘nieuwe’ lijst (de NPO Radio 2 Top 90’s) en Qmusic zond de Q-Top 1000 uit.
Een lijst/event wordt steeds meer ontdekt als een middel om meer luisteraars te trekken. In deze decembermaand zien we er ook weer een groot aantal. Alleen al deze week met o.a. de Top 4000 van Radio 10, Missie538, 3FM Serious Request en Q Escape Room. En door het nieuwe luisteronderzoek met veel meer detailcijfers is de verwachting dat, omdat de effecten nog duidelijker gaan worden, het aantal events/lijstjes alleen maar zal stijgen.
Geen blije dag voor Talpa
De datum 20 december 2022 zal bij Talpa niet de geschiedenisboeken ingaan als een hele vrolijke dag. Het belangrijkste nieuws van deze dag is natuurlijk de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) dat de veiling van de FM-frequenties definitief doorgaat, deze moeten voor uiterlijk september 2023 geveild worden. Daarbij is nu ook definitief dat Talpa zeker één van de vier FM-frequenties kwijt raakt.
Maar ook de cijfers van de drie grootste Talpa zenders van woensdag zullen een domper zijn. De grootste zenders van Talpa (Radio 538, Sky Radio en Radio 10) laten ten opzichte van de vorige meting én in vergelijk met de meting van vorig jaar okt/nov rode cijfers zien. Veronica is in deze meetperiode de ‘witte raaf’ met een stijging bij 10+ (ook een lijstje effect).
Met name de scores van Sky Radio zullen tegenvallen, het patroon dat de zender richting de kerstmaand stijgt zien we dit jaar eigenlijk het eerst sinds jaren niet terug.
Mixed feelings bij Slam!
Bij SlamM! zou normaal gesproken de vlag uitgegaan zijn. Immers, de stijging die zender doormaakt is indrukwekkend! Bij de groep 20-49 jaar is er een stijging van maar liefst 56% ten opzichte van een jaar geleden (van 2,5% naar 3,9%). Maar ook is de vraag of Slam! haar FM-frequentie kan behouden. Immers, het aantal geclausuleerde kavels in de nieuwe veiling gaat terug van 5 naar 2 (Nieuws en Nederlandstalige muziek).
Kortom, dat wordt aardig diep in de buidel tasten om een ongeclausuleerde FM-frequentie te bemachtigen.
Evert Bronkhorst is strategy director Abovo Media
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!