Bij het bedenken van nieuwe programma’s gaat on demand kijken een steeds belangrijkere rol spelen, zo belooft de NPO vandaag bij de presentatie van het nieuwe tv-seizoen. Er komen meer dramaseries, meer documentaire-reeksen en de publieke omroep introduceert een aparte kinderomgeving op NPO Start.
De NPO claimt dat maandelijks ruim 3 miljoen mensen het on demand-kanaal van de publieke omroep volgen. Daaruit kan de NPO destilleren welke programma's en genres populair zijn.
Duidelijk is dat de extra on demand dienst NPO Start Plus - zonder reclame en na een maand gratis voor 2,95 euro per maand te ontvangen - in de behoefte lijkt te voorzien. NPO Start Plus zou inmiddels een kwart miljoen abonnees hebben.
Late night
Er werden vanochtend ook verschillende nieuwe programma's aangekondigd én een belangrijke wijziging in de programmering van NPO 1 en NPO 2. De latenight-talkshows op NPO 1 beginnen vanaf januari een half uur eerder (22.30 uur), gevolgd door het late NOS Journaal en het NOS Sportjournaal rond 23.30 uur. Op NPO 2 begint Nieuwsuur ook een half uur eerder (21.30 uur). Frans Klein, directeur Video: 'We weten dat veel kijkers de latenight-talkshow graag iets eerder willen zien. Met het eveneens vervroegen van Nieuwsuur houden we een mooi actueel blok en dan iets eerder op de avond.'
Buiten de vertrouwde titels zien we veel nieuw drama zoals Hoogvliegers, Keizersvrouwen en Stanley H.
In 2020 zijn veel grote evenementen met het Eurovisie Songfestival in Nederland, het EK Voetbal en de Olympische Zomerspelen. Die zijn ook digitaal te volgen.
NPO 3
Ondanks de plannen van minister Arie Slob met NPO 3 - het moet een regiozender worden - blijft de publieke omroep inzetten op het bereiken van jongeren met deze zender en op NPO3.nl. Zoals de drama-comedyreeks Harkum, die grootheidswaanzin in een klein dorp portretteert. In Met één been in de finale haalt gehandicapt acteertalent pranks uit met nietsvermoedende mensen op straat. First Dates, Sluipschutters en Hunted keren ook terug bij NPO 3.
Slob
De minister maakte in juni in zijn mediabrief de toekomstplannen rond de NPO bekend. De discussie over een bestel met of zonder reclame gaat op 11 september verder in de Tweede Kamer.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!