Nieuwsmedia in paginagrote advertentie: trek btw-verhoging in

'Laat Nederlanders goede toegang behouden tot onafhankelijke journalistiek.'

Zo'n dertig dagbladen en nieuwsmedia doen in een paginagrote advertentie een oproep aan de partijen die een coalitie willen vormen om de voorgenomen btw-verhoging op kranten te stoppen. PVV, VVD, NSC en BBB willen de btw op gedrukte en digitale media verhogen van 9 naar 21 procent.

De uitgevers vrezen 'een groeiende nieuwskloof', omdat de krant straks te duur wordt voor mensen die minder te besteden hebben. 'De btw-verhoging zal een 'onvermijdelijke daling in abonnementen inzetten', staat in de advertentie.

De verwachting is ook dat uitgevers moeten bezuinigen en reorganiseren. Redacties worden kleiner. 'Zeker kleinere titels en regionale dagbladen zullen geraakt worden. Daarmee komt de pluriforme journalistiek in Nederland in zijn geheel onder druk te staan.'

De hoofdredacties van  roepen de Tweede Kamer op om bij te sturen nu een nieuw kabinet nog niet begonnen is.

Moeilijke transitie

Directeur Herman Wolswinkel van NDP Nieuwsmedia, de brancheorganisatie van de nieuwsbedrijven in Nederland, liet vorige week al weten 'ontzet' te zijn over de plannen. ‘Dagbladen ondergaan een moeilijke transitie naar een digitale toekomst. Deze voorgenomen btw-verhoging maakt journalistiek voor de burger veel duurder en daarmee voor veel burgers minder toegankelijk. Daarmee zetten de coalitiepartijen ook de pluriformiteit van het journalistieke landschap op het spel.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie