Topman Maurice Lévy (foto) maakte gisteren in een statement bekend dat zijn Publicis Groupe een nieuwe structuur krijgt. ‘s Werelds derde communicatieholding gaat vanaf 2 januari volgend jaar verder met vier ‘hubs’: Publicis Communications, Publicis Media, Publicis Sapient en Publicis Healthcare.
De structuur is nu nog gebouwd rond wereldwijde netwerken, maar de silo’s worden doorbroken. Voortaan wil Publicis zich aan klanten presenteren als ‘the power of one’, zo staat in een statement van Lévy. De prestaties van de verschillende entiteiten van Publicis worden beoordeeld op klantenservice. Elke klant krijgt een ‘chief client officer’ die verantwoordelijk is voor de diensten en vaardigheden van de groep, ongeacht discipline of land. Publicis Groupe stelt daarboven een ‘chief revenue officer’ aan die de supervisie krijgt. Dat wordt Laura Desmond.
De vier hubs zien er zo uit:
- Publicis Communications, geleid door Arthur Sadoun. Daaronder vallen MSLGroup, Publicis Worldwide, Nurun, Saatchi & Saatchi, Leo Burnett, BBH en Marcel. Sadoun is de secondant van Lévi en maakt grote kans de topman uiteindelijk op te volgen.
- Publicis Media met Zenith Optimedia, Starcom Mediavest en Vivaki (Steve King).
- Publicis Sapient, de digitale bureaus met Alan Herrick aan het roer.
- Publicis Healthcare is de vierde tak met de healthcarebureaus.
Onder de nieuwe structuur moet duidelijker worden wat elk bureau doet. Volgens de Publicis-top was dat soms wat ondoorzichtig. Nu kan elk bureau of netwerk, bijvoorbeeld Saatchi & Saatchi of DigitasLBi, groeien met behoud van eigen cultuur en specifieke aanpak.
Publicis behaalt 90 procent van zijn inkomen in zo’n 20 landen. In de kleinere landen wordt Publicis straks gemanaged onder Publicis ONE. Welke landen daar precies onder vallen, wordt niet duidelijk uit het statement.