Omroep Zwart is live. De nieuwe omroep, een initiatief van Gianni Grot en Akwasi Ansah, wil zich aansluiten bij de NPO. De omroep zegt dat het ernaar streeft om een afspiegeling van de huidige Nederlandse samenleving te worden, zowel vóór als achter de schermen. Volgens Zwart leeft die wens onder veel makers en kijkers. De jongste omroep geeft aan dat dat onder andere blijkt uit het succes van de lanceringscampagne op Instagram deze week, die de boodschap ‘Wakker? Word lid’, met zich meedroeg en waar onder andere Candy Dulfer, Eva Cleven, Achmed Akkabi en Pete Philly, aan bijdroegen.
De omroep presenteert haar visie, het Zwart-manifest en een campagnefilm, ontwikkeld door Wefilm. Het doel van de omroep in de woorden van de zender: Gemengde redacties, gemengde boardrooms en gemengde barbecues. ‘Als dat is gerealiseerd, dan is Zwart een succes. Dan zijn we thuis.’
Lees ook: Omroep Zwart parachuteert zich met Instagram-campagne
Omroep Zwart. De campagnefilm
'Niet hoeven hebben over inclusieve maatschappij'
Volgens de omroep herkent een groeiende groep makers en kijkers zich niet in het huidige Nederlandse televisieaanbod. ‘Is het je bijvoorbeeld wel eens opgevallen dat er, sinds de oprichting in 1964, vrijwel nooit iemand van kleur de Gouden Televizier-ring heeft gewonnen?’ Een zonde van alle talenten, stelt Zwart. Daar moet volgens de omroep verandering in komen en daarvoor presenteert het de volgende speerpunten van het beleid: De omroep wil altijd uitgaan van interesse in anderen om daarbij hét voorbeeld van een inclusieve maatschappij te zijn, zonder dat ze het over ‘een inclusieve maatschappij’ hoeven te hebben. Zwart zegt dat het daarvoor de dialoog aan wil gaan met haar achterban, op zoek naar andere perspectieven en nieuwe kennis. Het belooft daarnaast dat de leden mee mogen bepalen wat er straks op de zender komt.
'We show-don’t-tellen'
De jongbakken omroep wil laten zien: ‘We show-don’t-tellen.' De uitleg die daarbij gegeven wordt: ‘We staan open voor iets dat en iemand die anders is. Iemand die anders kijkt, of misschien anders denkt. Iemand waarover je je kunt verbazen, verwonderen, of zelfs verbijsteren - terwijl je luistert naar dat andere geluid. En dat openstaan is zeldzaam op tv. Voor ons bestuur, onze redactie en onze makers geldt: iedereen werkt samen. Alle kleuren, alle voorkeuren en alle achtergronden. Samen gaan we kleur voorbij.’
In het Nederlands is het woord ‘Zwart’ volgens de omroep vaak negatief. Tot nu, vertelt het idealistische initiatief. ‘Want Zwart is positief, krachtig en uitnodigend.' Het wordt niet zo moeilijk om te laten zien hoeveel energie er vrijkomt als je verschillen omarmt, denkt de omroep. 'Als je alle kleuren op je palet maar goed genoeg mengt, krijg je vanzelf Zwart.’
Sponsoren
Merken als Topnotch, Melkweg en Daily Paper hebben zich ondertussen als sponsoren verbonden aan de zender, die zich ook gesteund weet door bureaus als Buutvrij for Life, Hammerfest Agency, Wefilm en MediaMonks. Eerder werd Tony's Chocolonely nog genoemd als sponsor maar de chocoladefabrikant laat in een reactie weten dat het een voorstander is van het initiatief maar geen sponsor.
Toetreden publieke bestel
Om officieel toe te kunnen treden tot het Nederlandse publieke omroepbestel heeft de omroep minimaal 50.000 betalende leden nodig. De omroep zegt dat het binnen 24 uur na de lanceringscampagne meer dan 30.000 Instagramvolgers en 6000 betalende leden mocht verwelkomen.
Nieuwe omroepen hebben nog tot 1 januari de tijd om toegelaten te worden.
Lees ook: 15 jaar Woman Inc: Strijd voor emancipatie nog niet gestreden
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!