Begin dit jaar begon Kazim Atilla het platform InfinAgora. Hij noemt het ‘een internationaal businessplatform voor de ondernemer van nu’. InfinAgora betekent ‘oneindige marktplaats’ en zo moet het ook in de markt gezet worden: als een zakelijke marktplaats met eindeloze mogelijkheden voor beslissers.
Business clubs
Atilla (42) is 4,5 jaar bezig geweest om InfinAgora op te zetten. Daarnaast zit hij onder meer als ondernemer in (leisure) projectontwikkeling en is hij investeerder in een breed portfolio aan startups. Als zakenman liep hij steeds tegen hetzelfde aan. ‘Je wilt verkopen, maar je wilt ook weten met wie je zaken doet. Ik heb veel reizen gemaakt en kwam daarbij regelmatig tot de conclusie dat zakenmensen behoefte hebben aan een interactief handelsplatform.
'Vaak gaat het nu nog zo dat je een afspraak maakt in het binnen- of buitenland met andere zakenmensen die je niet kent. Als je daar dan aankomt, blijken dat toch niet de juiste personen te zijn en ben je dus voor niets gegaan. Ondernemers sluiten zich ook vaak aan bij business clubs waar ze weinig aan blijken te hebben, terwijl ze er jaarlijks een flink bedrag voor betalen. Ik vergelijk die business clubs altijd met de Malediven: iedereen wil er naartoe, maar niemand weet hoe het eruitziet. Het zijn 1500 eilandjes en om je heen heb je alleen maar water. Kortom: er is geen verbinding, geen band.’
Bedrijfspromotie
InfinAgora wil die brug tussen ondernemers wél slaan, zowel regionaal, nationaal als internationaal. Het is geen socialemediaplatform, maar een handels- en transactieplatform waar beslissers als ceo’s, cfo’s, maar ook cmo’s zaken kunnen doen.
Atilla: ‘Nee, het is zéker geen LinkedIn. Bij Infinagora ligt de focus op bedrijfspromotie, zakelijk verbinden en het realiseren van transacties. LinkedIn is gericht op promotie voor het individu: een visitekaartje met informatie over waar je hebt gestudeerd en gewerkt. Er zijn maar weinig zakelijke beslissers die echt van LinkedIn gebruikmaken voor het vinden van echte relaties om zaken te doen.’ Hij is ervan overtuigd dat ondernemers dat wel kunnen op het InfinAgora-platform.
Direct zakendoen
Een lidmaatschap kost 2500 euro per jaar en daarvoor krijg je per organisatie vijf accounts en een mini-website waarop je je bedrijf kunt presenteren en profielen kunt aanmaken. ‘Het is heel laagdrempelig’, zegt hij. ‘Binnen een paar klikken weet je met wie je te maken hebt. En met die persoon kun je ook meteen contact leggen via onze email tool – een instant message – of direct bellen via het VOIP-systeem. Ofwel: direct zaken doen.’
Atilla somt meer voordelen op, zoals het feit dat het platform beveiligd is. Je lidmaatschapskaart heeft namelijk een geïntegreerde reader, vergelijkbaar met de reader van een bank, waarmee je inlogt op de site. Daarnaast kan er ook direct een credit check gedaan worden in Nederland, en meer dan 45 landen, en biedt een lidmaatschapskaart ook cashbackvoordeel bij vele online en fysieke winkels en kortingen op onder meer vluchten en hotels.
Modern uitgeven
Een InfinAgora-lidmaatschap biedt ook toegang tot media. Zo is er een magazine (print en digitaal) en een tv-platform. Het magazine bevat artikelen over de nieuwste lokale en (inter)nationale businesstrends, en tevens een lifestyle- en pleasurekatern. Het e-magazine en de gedrukte glossy bereikt volgens Atilla een exclusieve doelgroep in meer dan 150 landen. ‘De digitale versie van de glossy is zeer interactief. Artikelen en advertenties komen bijvoorbeeld tot leven via animaties, video’s en audiobestanden. Voor de advertenties geldt dat je er ook een rapportage bij krijgt wie hem heeft aangeklikt. Dat is het moderne uitgeven.’
Eigen tv-kanaal
Het online tv-platform biedt diverse kanalen – bijvoorbeeld finance of vastgoed - waarop de hele dag op de doelgroep toegespitst nieuws en informatie wordt geboden in samenwerking met content providers en onze internationale mediapartners.
Elk bedrijf met een lidmaatschap van InfinAgora kan zelfs zijn eigen tv-kanaal beginnen via Your Channel. Atilla: ‘Daarop kun je bijvoorbeeld aan je doelgroep nieuws over je bedrijf presenteren en nieuwe producten lanceren. Maar je kunt ook in een private portal deelnemen aan e-learning projecten.’
100 procent doelgroep
InfinAgora heeft drie kantoren: in Dubai, Londen en Rotterdam. Wereldwijd moeten er de komende vijf jaar enkele honderdduizenden leden actief gebruik gaan maken van het platform. ‘Natuurlijk rollen we het internationaal uit, maar ook een ondernemer uit Dordrecht die alleen lokaal zaken doet, heeft er iets aan.’
Volgens Atilla bereik je op het platform ‘100 procent je doelgroep’. ‘Als je je bedrijf wilt promoten, reclame wilt maken en media-aandacht krijgen, moet je daar een flink budget voor vrijmaken en schiet je regelmatig mis. Binnen het InfinAgora-netwerk weet je altijd wie je bereikt.’