Wat betekent dit voor de markt en hoe gaan wij hier als Ster mee om?
De strijd om de aandacht
Niet alle toetreders hebben al per 1 oktober een vergunning. Een deel moet wachten omdat ze zich in de afgelopen tijd niet aan de regels hebben gehouden. Maar in de loop van 2022 zullen circa 28 nieuwe online kansspeldiensten zich aan het publiek presenteren. Stel dat die bedrijven gemiddeld 10 miljoen euro budget hebben om hun merk te lanceren, dan komt er de komende tijd 280 miljoen euro extra budget in de markt. Geld waarmee reclame-, mediabureaus en exploitanten zorgen dat het publiek op de hoogte is van het legale aanbod en kan kiezen. Waarschijnlijk is er uiteindelijk maar ruimte voor een handjevol aanbieders dus het gevecht om één van hen te zijn, wordt hevig.
Natuurlijk zorgt die toename voor duidelijke zichtbaarheid van de nieuwe partijen en zullen ook de bestaande aanbieders met bestaande en nieuwe diensten hun plekje in de markt willen verdedigen. Dat betekent meer folders, buitenreclame, banners, pre-rolls, brieven, advertenties, radio- en tv-reclame.
Strikte regels
De wetgever heeft regels vastgelegd. Zo mag reclame voor risicovolle kansspelen, zoals krasloten, speelautomaten en online kansspelen op tv alleen tussen 21.00 en 06.00 uur worden uitgezonden, terwijl bijvoorbeeld de Staatsloterij en de Postcode Loterij al na 19.00 uur mogen uitzenden. De televisiezenders hebben zelf ook strikt beleid dat moet voorkomen dat er veel kansspelreclame in een reclameblok komt. Vergelijkbaar beleid is er natuurlijk ook al lang voor andere branches. Je ziet bijvoorbeeld nooit veel auto-, vakantie- of supermarktreclame in hetzelfde reclameblok. Simpelweg omdat dat noch fijn voor de kijker, noch voor de aanbieder is. Zo zal de terughoudendheid die de overheid van de markt verlangt op televisie vanzelf tot stand komen.
De Kansspelautoriteit en Reclame Code Commissie bewaken bovendien de inhoudelijke boodschap. Zo komen er regels waarbij jongeren extra worden beschermd en beperkingen aan de beloftes die kansspelaanbieders mogen doen. Het is wel bijzonder dat de wetgever wel kansspelreclame tussen 06.00 en 21.00 uur wil toelaten op online platforms. Juist omdat uitgerekend op die plek jongeren oververtegenwoordigd zijn.
Principiële discussie
De principiële discussie over de vraag hoe goed het is dat er meer spelers op de markt komen, is een politieke. Jarenlang is de overheid bezig geweest om te komen tot het beleid dat nu ingaat. Zorgen over verslaving, het mislopen van miljoenen aan belastinggeld door illegaal aanbod uit het buitenland en de vrijheid van mensen om een gokje te mogen wagen, komen in dat beleid bij elkaar. Het is nu aan de kansspel-, media- én reclamebranche om dit beleid in de praktijk te vertalen naar een voor het publiek acceptabel en te verantwoorden niveau.
Tekst: Frank Volmer
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!