Netflix is tevreden over de eerste maanden van zijn eerste abonnement met advertenties, maar heeft op dit moment geen plannen om het Netflix with Ads-abonnement in meer landen beschikbaar te stellen. Dat zegt Jeremi Gorman, president of worldwide advertising van Netflix, in een interview op de Amerikaanse technologiebeurs CES. Gorman licht wel een tipje van de sluier op wat adverteerders kunnen verwachten rondom het abonnement.
Reactie op hoge CPM
In het interview, zo schrijft Techcrunch, zegt Gorman blij te zijn met hoe het abonnement sinds november ontvangen is door adverteerders. Volgens de topvrouw werkt Netflix samen met een breed scala aan adverteerders, wat ervoor zou zorgen dat kijkers niet te veel dezelfde (typen) reclames zien. Gorman gaat niet in op de vermeende lage interesse van abonnees in Netflix with Ads. Volgens een onderzoeksbureau kiezen veruit de meeste abonnees liever voor een duurder, advertentievrij abonnement.
Het advertentie-abonnement ligt ook onder een vergrootglas door de hoge CPM, de prijs voor duizend kijkers die een advertentie zien. Een marketingwebsite beweert dat Netflix een CPM van 65 dollar vraagt, wat veel media-inkopers erg hoog vinden. Gorman zegt in het interview dat Netflix een 'premium' CPM rekent omdat het niet te veel adverteerders kan binden en een premium content-omgeving wil bieden. Al lijkt de topvrouw ook goed te beseffen dat Netflix het niet voor het zeggen heeft. 'Ik denk dat we zeker bescheiden genoeg zijn om heel goed te begrijpen dat we aan de top van de markt zitten, en daarnaast zal de markt ons min of meer dicteren wat redelijke CPM's zijn.'
Meer adverteerdersmoglijkheden
Netflix biedt zijn Netflix with Ads-abonnement momenteel aan in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en een handvol andere landen. Daar horen ook Duitsland en Frankrijk bij. De streamingsdienst zegt zijn reclame-abonnement vooralsnog niet uit te breiden naar andere landen. Nederland en België moeten dus nog even geduld hebben.
Adverteerders kunnen op hun beurt wel meer mogelijkheden verwachten. Zo zegt Gorman dat Netflix van plan is om single-show sponsorships te ondersteunen. Het wordt ook mogelijk om reclames te targetten op basis van het geslacht en de leeftijd van de kijker. Netflix wil tot slot dat adverteerders hun reclames dynamisch kunnen plaatsen in een film, documentaire of serie, namelijk rond een scene die relevant is voor het merk.
Netflix-abonnement met reclames is goedkoper
Het Netflix with Ads-abonnement kost in de Verenigde Staten zeven dollar per maand, drie dollar minder dan het Basic-abonnement dat geen reclames toont. De bezuiniging van drie dollar per maand uit zich in het zien van vier tot vijf minuten reclames per bekeken Netflix-uur. Die reclames duren vijftien tot dertig seconden per stuk. Met het Netflix with Ads-abonnement is het bovendien niet mogelijk om content te downloaden voor offline kijken. Het abonnement staat kijken in 720p-resolutie (HD) toe en werkt op één apparaat tegelijk.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!