Van Hooydonk, Senior Vice President Design van de BMW Group, ontving het erelidmaatschap vanwege zijn verdiensten voor het designvak. Ton Limburg werd benoemd tot erelid vanwege zijn inspanningen voor de GVN, de bNO en de huidige fusievereniging BNO. Beide ontwerpers scharen zich met het BNO-erelidmaatschap in een rij illustere voorgangers, waaronder Anthon Beeke, Ben Bos, Dick Bruna, Wim Crouwel, Gert Dumbar, Lidewij Edelkoort, Friso Kramer, Paul Mijksenaar, Ootje Oxenaar, Gerard Unger en velen meer.
Adrian van Hooydonk
Van Hooydonk begon in 1992 als ontwerper bij de BMW Group. Van 2001 tot 2004 was hij directeur van designbureau Designworks USA in Californië, dat een dochteronderneming is van de BMW Group. In 2009 werd hij hoofd van de ontwerpafdeling van BMW. Van Hooydonk drukte zijn stempel onder andere op het ontwerp van de BMW 6- en 7-serie. Meer recentelijk was hij verantwoordelijk voor het ontwerp van de nieuwe Mini, de auto die in Born bij VDL Nedcar wordt gemaakt en de redding van dit bedrijf heeft betekend.
Ton Limburg
Limburgs belangrijkste bijdrage aan de ontwerpgemeenschap vormen – aldus BNO - de publicaties die de zakelijke kant van de beroepspraktijk belichten: "In een zwart gat", de voorloper van het huidige "Handboek voor het opzetten van een ontwerppraktijk", en de nieuwe Algemene Voorwaarden voor de GVN. Ook stelde hij in 1992 voor de bNO de nieuwe Honorariumrichtlijnen op; een uitgekiend rekensysteem in uren naar Duits AGD-model, dat aangepast kon worden aan de aard van de opdracht. Ton Limburg was actief betrokken bij de eerste bNO-bureauberichten, een special over digital publishing en design onder redactie van Bart Oosterhoorn. In de jaren negentig was hij lid van de Raad van Beroep van de bNO en de BNO. Met zijn benoeming tot erelid wil het BNO-bestuur recht doen aan wat Ton Limburg voor de vereniging heeft betekend.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!