Premium

On-Nederlandse ‘klei-animatie’ voor Mona

In nauwe samenwerking met The Ambassadors creëerde Selmore een animatiefilm voor Mona. ‘Animatie is een perfect medium voor reclame.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een commercial voor toetjesoermerk Mona met heuse klei-animatie. De TVC doet een beetje denken aan Buurman en Buurman, Wallace en Gromit en ook de associatie met Shaun het Schaap wordt gemaakt. Dat zien we in Nederland niet vaak.

Echte klei-animatie is het overigens niet (vandaar de aanhalingstekens in de kop), want het is volledig met computer-generated imagery (CGI) gerealiseerd. ‘Inclusief vingerafdrukken in de klei.’

Met de commercial introduceert Mona twee nieuwe personages, de altijd nuchtere Jacques en de immer blije Sjors. In deze eerste commercial kondigen ze het jubileum van Mona&;s Toetje van de Maand en de bijbehorende Feestpudding aan. En ja… ‘daar wordt iedereen blij van’.

Dat laatste laat zien dat Selmore met de nieuwe campagne niet alles overboord heeft gegooid. In de verte echoot het stemgeluid van nog na. Maar Selmore heeft met Jacques en Sjors ontegenzeggelijk iets geheel nieuws neergezet. Poppe van Pelt, creative director bij Selmore en Vincent Lammers, regisseur bij The Ambassadors vertellen over het ontstaan van de commercial.

Poppe van Pelt

Wat is het diepere inzicht achter dit concept?
‘Het startpunt was de pay-off van Mona. Die is onveranderd: ‘Daar word je blij van.’ We hebben de nadruk willen leggen op ‘worden’. We hebben twee tegengestelde karakters neergezet, twee tegenpolen. Een energieke stuiterbal die altijd vrolijk is, en een typisch Nederlandse mopperpot. Die laatste wordt aan het einde toch ook altijd blij.’

Wat is de kracht van het concept, wat kan je er allemaal mee?
‘Het is een vrij simpel principe. Het is aan ons om keer op keer het bewijs te leveren dat het een krachtig concept is. Door aansprekende verhaaltjes en een uitstekende executie, voor dat laatste zijn we The Ambassadors en animatieregisseur Vincent Lammers veel dank verschuldigd. De animatiestijl moet voor zowel ouders als kinderen aanspreken.’

Blijft het bij deze twee personages, of volgen er meer?
‘De kat meegeteld waren er drie personages in het eerste filmpje. Of er meer personages bijkomen, weten we nog niet. Er is niets vastgelegd wat dat betreft. Misschien komt er wel visite de volgende keer. Of een vriendinnetje.’

Animatie, dat zien we niet zo heel veel in Nederlandse reclame. Hoe komt dat?
‘Ik denk dat het veelal een automatisme is. Mensen zijn gewend om met echte mensen te werken.’

Waarom is er gekozen voor geanimeerde personages in plaats van voor ‘echte’ mensen?
‘Deze vorm was hier vrij relevant, klei-animatie is ook een soort van “puddingwereld”. Bijkomend voordeel is dat je de realiteit volledig naar je hand kunt zetten. Je kunt 100 procent om alle beperkingen heen werken.’

Waren er nog uitdagingen?
‘We hebben lang gezocht naar de juiste stemacteurs. Het zijn uiteindelijk Ruben van de Meer en rasmopperaar Ton Kas geworden. Hun echte karakters en de door ons bedachte karakters liggen heel dicht bij elkaar, ze hoefden geen stemmetjes te doen of typetjes neer te zetten.’

Vincent Lammers

Hoe komt het dat we niet zo heel veel animatie in Nederlandse reclame zien?
‘Dat is een vraag waar ik mij al een tijd mee bezig houd, Nederland loopt daarin zeker achter op andere landen. En dat is jammer, animatie is een perfect medium voor reclame. Ik hoop dat reclames als deze daar verandering in zullen brengen. Het spreekt een hele brede doelgroep aan en heeft zichzelf zeker bewezen als succesvol filmmedium om verhalen te vertellen.’

Hoe gaat de totstandkoming van zo’n animatiefilm in zijn werk?
‘Voor klanten kan het een spannend proces zijn want het duurt lang voordat er een eindresultaat staat. De eerste paar weken zaten Daphne Litjens (Producer) en ik dan ook bijna drie keer in de week bij Selmore om schetsen en storyboards te bespreken. Ieder detail in de film is bedacht en geschetst, de kopjes, de familieschilderijen aan de muur, de koelkast, de magneten op de koelkast, de print op het T-shirt van Sjors et cetera. Tegelijkertijd werd er binnen de Ambassadors verder gewerkt aan het vertalen naar 3D-modellen, het ontwikkelen van de look, en werden er nog meer schetsen gemaakt. Er werd gewerkt aan een moving-storyboard in de edit terwijl er in de muziekstudio’s stemacteurs worden opgenomen en het 3D-team werkt aan de set van de keuken. Zoiets werkt als een klein ecosysteem, het project groeide steeds verder door binnen de studio. We zijn overigens bezig met een making-of van de film.’

Zijn er specifieke inspiraties/voorbeelden die geholpen hebben? Wallace and Gromit bijvoorbeeld? Of Shaun het schaap?
‘We zijn hier een stelletje animatienerds bij elkaar in de studio en zo stonden we ook snel bekend bij Mona. Dus aan het begin van het proces hebben er zeker veel referenties de revue gepasseerd. Maar omdat wij in een vroeg stadium betrokken waren bij het project, zijn we snel begonnen met karakterschetsen en set-designs. We hebben dus veel eigen ideeën kunnen implementeren in de stijl van de film.’

Als je het vergelijkt met het gebruik van ‘echte mensen’, is animatie dan duur?
‘Ik hoop niet dat geld een grote invloed heeft op waarom er voor animatie gekozen zou worden. Het is een compleet ander medium dan live action, het geeft andere mogelijkheden. Met animatie kan je een idee en karakters volledig terugbrengen tot de puurste vorm. Niemand zou zich hebben kunnen identificeren met Sjors en Jacques als het echte mensen waren geweest, maar met een animatie accepteren mensen archetypes veel sneller. Je kunt verder gaan dan dat je met live action kan. En het helpt ook dat we Sjors in minder dan een seconde van de tafel naar de koelkast kunnen laten schieten, zonder dat iemand daar moeite mee heeft.’

Credits
Klant: Mona
Titel commercial: Mona Sjors & Jacques         
Creatie: Diederick Hillenius, Poppe van Pelt, Karin Heinen, Shanta Schreuder
RTV Producer: Hanneke Kampschreur
Account  verantwoordelijk: Anja Froeling, Nicole Florencio
Strategie: Gijs de Bruijn
Klantverantwoordelijk: Margreet Waterweg, Thomas Gribnau, Carola Boer
Productiemaatschappij: The Ambassadors Design & Animation
Regisseur: Vincent Lammers
Producer: Daphne Litjens
Postproductie: The Ambassadors
Geluid: The Ambassadors
Muziek: The Ambassadors
Ontwerp karakters: The Ambassadors & Ruud Troostheide

De making-of is inmiddels beschikbaar gekomen:

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie