Volgens Unilever zijn Nederlanders namelijk klaar voor een ‘andere’ smaak mayonaise.
Hellmann’s is sinds 2000 in het bezit van Unilever (sinds de overname van Best Foods) en een van de grotere merken bij de fabrikant. Het merk wordt in 50 landen verkocht.
De reden dat het merk hier nooit op grote schaal verkocht werd: de meeste Nederlanders zijn gewend aan de zoete mayo’s van Calvé en Zaanse mayonaise. Volgens Unilever groeit echter de vraag naar mayonaises die wat zuurder smaken.
Hellmann's werd al in een aantal supermarkten verkocht. Retailers konden het zelf inkopen bij een Nederlandse distributeur, die het rechtstreeks uit Engeland of de VS haalde (parallelle import).
Volgens de woordvoerster van Unilever is het verschil met nu dat Unilever direct levert aan alle retailers (landelijke dekking).
Waarom nu? ´We wisten dat Hellmann’s bij een kleine groep kenners geliefd is. Ongeveer 16 procent van de Nederlanders kent het merk. We zien dat de groep liefhebbers van de typische smaak van Hellmann’s mayonaise (wat friszuurder) steeds groter wordt. Het ideale moment om Hellmann’s ook op grote schaal in Nederland te introduceren.´
Past dat wel, zo’n nieuwe mayo naast paradepaardje Calvé? ‘Calvé mayonaise heeft een grote groep loyale klanten. Echter, we zien dat de groep liefhebbers van de typische smaak van Hellmann’s steeds groter wordt. Deze laatste groep bestaat vaak uit consumenten die andere smaken in het buitenland hebben geproefd (waarvan de smaak net wat zuurder is). Omdat Calvé mayonaise niet volledig aansluit bij de wens van deze tweede groep, zien wij Hellmann’s als een perfecte aanvulling op ons portfolio.’
Er komt ook een campagne, maar die staat vanaf augustus gepland. Zowel op TV als online, al is de exacte invulling nog niet voor de volle 100 procent duidelijk, aldus de woordvoerster. Tot die tijd laat Unilever consumenten op de winkelvloer met het merk kennismaken.
Hellmann’s is vanaf eind mei 2014 verkrijgbaar in de supermarkt in twee varianten; Hellmann’s Real en Hellmann’s Light.