YouTube heeft Netflix ingehaald als het meest populaire platform om content te bekijken. Dat meldt Screenforce op basis van het jaarlijkse GfK Trends in Digitale Media-rapportage, dat gebaseerd is op onderzoek onder Nederlanders van dertien jaar en ouder.
Waar YouTube in december 2019 door 46 procent van de Nederlanders 'weleens' gebruikt werd om content te bekijken, was dat afgelopen december 57 procent. De populariteit van Netflix is ondertussen gelijk gebleven; 51 procent van de Nederlanders gebruikt de streamingsdienst weleens of vaker. Met die score staat Netflix dit jaar op de tweede plaats.
De rest van de top vijf
De derde plaats is voor NPO Start gecombineerd met NPO Plus, twee kijkplatforms van de publieke omroep. Die worden samen door 32 procent van de Nederlanders gebruikt, waar dat drie jaar geleden nog maar 15 procent was.
On demand via de tv-aanbieder kijken - alleen mogelijk met een abonnement - wordt door 28 procent van de Nederlanders gebruikt. Dit kijkplatform stabiliseert, want drie jaar eerder was het 25 procent. De top vijf is compleet met Videoland, dat nog flink in de lift zit. 27 Procent van de Nederlanders kijkt wel eens via Videoland, tegenover 15 procent in 2019.
Nieuwkomers
In de top tien staan bekende en nieuwe namen. Op zes is Disney+ te vinden, dat ook nog aan populariteit wint (20 procent tegenover 9 procent drie jaar eerder). Disney+ lanceerde eind vorig jaar een goedkoper abonnement dat een paar minuten per uur advertenties toont. Dit abonnement is op moment van schrijven nog niet in Nederland beschikbaar.
De zevende plaats is voor Viaplay, dat sinds de lente van 2022 in Nederland beschikbaar is. 17 Procent van de Nederlanders kijkt wel eens naar Viaplay, dat één abonnement (zonder reclames) aanbiedt en onlangs de prijs per direct verhoogde. Dat leverde kritiek op, want even daarvoor beloofde de streamingsdienst nog voorlopig geen prijsverhoging door te voeren. Op de achtste plaats staat ESPN (16 procent nu, 14 procent drie jaar geleden) en negen is voor Amazon Prime. Dat wordt door 15 procent van de Nederlanders gebruikt om content te bekijken. Referentiemateriaal is er niet, want eind 2019 was Amazon Prime (Video) nog niet in Nederland beschikbaar.
De tiende plaats is voor HBO Max, de streamingsdienst die ook sinds de lente van 2022 in Nederland te gebruiken is. 14 Procent van de Nederlanders kijkt inmiddels weleens via HBO Max.
TikTok
Een opvallende nieuwkomer is de nummer elf: TikTok. De socialmediadienst wordt door 12 procent van de Nederlanders gebruikt om content te bekijken, aldus GfK. NL Ziet volgt met 7 procent (tegenover 5 procent drie jaar geleden) en Pathe Thuis (nog steeds 7 procent) en RTL XL (van 12 naar 6 procent, nu gestopt) sluiten het overzicht af.
TV zet aan tot kopen
GfK heeft ook onderzocht of Nederlanders online aankopen doen naar aanleiding van wat ze op tv zien. Van de personen die online aankopen doen via de smartphone of tablet zegt 27 procent dat dit soms of vaak is naar aanleiding van wat zij op tv gezien hebben. Dat percentage stijgt al jaren langzaam. Zo was het in 2021 nog 22 procent, in 2020 21 procent en in 2019 18 procent.
TV blijft populair
Andere onderzoeksresultaten zijn dat 69 procent van de Nederlanders inmiddels een smart-tv heeft en 90 procent van de Nederlanders nog wel eens live televisie kijkt. Dat percentage is praktisch gelijk aan 2021 (92 procent) en 2020 (91 procent). Nederlanders kijken met name actualiteiten- en nieuwsprogramma's het liefst live. Wie wil ontspannen of niet weet wat hij wil kijken, verkiest een streamingsdienst boven live tv.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!