Premium

Nederlanders hebben steeds minder interesse én vertrouwen in het nieuws

Deze en meer inzichten komen uit het Digital News Report 2024, een van de belangrijkste onderzoeken naar mediagebruik.

Steeds minder Nederlanders hebben interesse in het nieuws. Het vertrouwen in nieuwsmedia daalt ook. Deze en meer inzichten komen naar voren uit het gezaghebbende, jaarlijkse Digital News Report van het Reuters Institute for the Study of Journalism. Er doen 47 landen aan dit onderzoek mee, en voor Nederlandse cijfers werken de onderzoekers samen met het Commissariaat voor de Media. De belangrijkste inzichten uit het Nederlandse rapport op een rij, geïnspireerd door een overzicht van Elger van der Wel.

Nieuwsinteresse blijft dalen

Tegenwoordig heeft 13 procent van de Nederlanders nauwelijks tot geen interesse in nieuws. Dat is een aanzienlijk groter deel dan vorig jaar, toen 9 procent van de Nederlanders deze mening deelde. In de afgelopen jaren is de interesse in nieuws al afgenomen. Ter vergelijking: in 2018 zei slechts 4 procent van de Nederlanders weinig tot geen interesse in nieuws te hebben.

Wantrouwen neemt toe

Het vertrouwen in nieuws neemt ook af. Waar in 2018 11 procent van de Nederlanders zei het nieuws niet te vertrouwen, is dat tegenwoordig 19 procent. 54 Procent van de mensen vertrouwt het nieuws wel en 64 procent zegt het nieuws te vertrouwen dat zij zelf gebruiken. Die laatste twee cijfers zijn nauwelijks veranderd ten opzichte van een paar jaar terug. 

Scherpe daling in printgebruik

Opmerkelijk is de scherpe daling in het lezen van geprint nieuws. In 2017 las 40 procent van de Nederlanders in een week tijd nieuws op papier, tegenwoordig nog maar 24 procent. 

Andere nieuwsbronnen leveren ook aan populariteit in, maar minder hard. Radio bijvoorbeeld was in 2017 voor 42 procent van de Nederlanders minimaal eenmaal per week een bron van nieuws, tegenwoordig voor 34 procent. Televisie noteert in dezelfde periode een daling van 74 procent naar 62 procent. Online (uitgezonderd sociale media) is van 67 procent naar 62 procent gegaan en sociale media van 46 procent naar 37 procent. 

Jongeren betalen bijna niet meer voor nieuws

De bereidheid om te betalen voor nieuws is ook aan trends onderhevig. Waar in 2021 opvallend veel jongeren (38 procent van de 18-24-jarigen) betaalde voor nieuws, is dat ingestort naar 15 procent in 2024. Ook de volgende leeftijdsgroep (25-24 jaar) betaalt minder vaak voor nieuws, namelijk van 31 procent in 2021 naar 20 procent nu. Het aantal 55+ers dat betaalt voor nieuws blijft met 11 procent vrijwel gelijk aan vorige jaren. 

De leeftijdsgroep 45-54 jaar betaalt tegenwoordig juist vaker voor nieuws dan in de coronajaren. Trok in 2021 11 procent van deze groep de portemonnee, nu is dat 18 procent.

We halen minder vaak nieuws van Facebook

Hoor je mensen minder vaak 'dat heb ik op Facebook gelezen' zeggen? Dat kan kloppen, want Nederlanders halen minder vaak nieuws van het platform dan in voorgaande jaren. Voor 22 procent van de Nederlanders was Facebook in de afgelopen week een bron van nieuws. In de jaren ervoor was dat 32 tot 27 procent. 

WhatsApp was in een week tijd voor 19 procent van de Nederlanders een nieuwsbron, wat vergelijkbaar is met voorgaande jaren. Instagram (13 procent) en YouTube (16 procent) volgen, met op grotere afstand X (7 procent) en TikTok (in een jaar van 4 naar 6 procent gegroeid). 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie