Premium

MWG viert gouden jubileum: netwerken over de as van inhoud

Saskia Caelen en Cees Polman over de start van MWG, de huidige status van de club en waarom Noordwijkerhout een legendarische locatie is.

Branchevereniging MWG bestaat vijftig jaar en dat wordt tijdens Fifty50 op donderdag 19 mei groots gevierd. Cees Polman (directeur) belooft ‘een mooie mix van inhoud en gezelligheid’. Samen met Polman en voorzitter Saskia Caelen bespreken we de beginjaren van MWG, de toegevoegde waarde van de brancheclub en waarom Noordwijkerhout een legendarische locatie is.

Het samenbrengen van vakgenoten in commerciële communicatie is altijd het voornaamste doel geweest van MWG, dat zijn achterban wil inspireren tot het zélf vormen van een mening over actuele mediaonderwerpen. Dit doet de vereniging door het organiseren van zo’n dertig evenementen per jaar, zoals MDebate, MTalks en de Amma Awards. MWG wordt tegenwoordig geleid door een zevenkoppig bestuur, heeft 1800 leden en is gelokaliseerd in Capital C.

Cees Polman, directeur van MWG
Cees Polman, directeur van MWG

Een sprong terug in de tijd, mid-jaren '60, toen er een nieuw mediaspecialisme aan het ontstaan was: televisie. Daarvóór was de mediawereld nog overzichtelijk; je had kranten, buitenreclame en een klein beetje radio. Met de komst van televisie als volwaardig medium hadden adverteerders ineens veel meer mogelijkheden om zichzelf te laten zien, waardoor de workflow binnen reclamebureaus complexer werd: hoe en waar gaan we onze campagnes inzetten? Vanuit die vraag en behoefte besloot brancheverenging VIA -toen nog VEA- een werkgroep en jaarlijks congres in het leven te roepen, onder de veelomvattende noemer Mediawerkgroep. Het congres trok met de jaren steeds meer bekijks, waardoor in 1971 werd besloten een aparte vereniging op te richten, genaamd MWG.

‘In de jaren ’70 was ‘media’ nog het slimme jongetje onderaan de trap, maar later werd het echt een eigen tak van sport’, zo trapt Saskia Caelen af, die naast haar voorzittersrol bij MWG werkt als director strategy & partnerships bij DPG Media Entertainment. ‘Ineens kon er niet alleen op gevoel, maar ook vanuit waarde geacteerd worden. Media werd een waardevolle toevoeging op de creatieve kant van het communicatievak. MWG heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in het samenbrengen van die twee werelden. We behartigen geen belangen, anders dan verenigingen als BvA en VIA. We laten onze leden netwerken over de as van de inhoud, zoals ik het noem. We faciliteren het gesprek.’

Saskia Caelen, voorzitter van MWG
Saskia Caelen, voorzitter van MWG

MWG springt niet gauw op de barricade?

Cees Polman: ‘We zullen nooit stelling nemen, wel geven we onze achterban kennis en inspiratie om een eigen mening te vormen. Neem de discussie rondom de afschaffing van de bureaukorting tien jaar geleden: we waren niet voor of tegen, maar hebben voor- en tegenstanders het podium opgetrokken en met elkaar in debat laten gaan. Vervolgens konden leden zelf hun conclusies trekken. Maar we zeggen niet: jullie moeten links- of rechtsaf. Ik denk dat dat ons onderscheidt van andere brancheverenigingen.’

Is MWG hiermee niet té bescheiden? Het past een mediaclub toch juist om af en toe eens flink op de trom te slaan?

Caelen: ‘Als het een commercieel merk zou zijn, zou ik er meer reuring aan geven met bijvoorbeeld een grote campagne, maar ik vind dat niet des MWG’s. Wel zie ik het als een uitdaging om onze zichtbaarheid ook buiten de mediabranche kenbaar te maken. We willen naast mediamanagers ook marketeers en creatieven aan ons binden, zo werken we nu meer samen met andere brancheverenigingen en initiatieven als Koffiedik Kijken en de Embassy of Dutch Creativity.’

Voor welke grote uitdaging staat de mediabranche momenteel?

Caelen: ‘Dat is toch the war on talent. De druk op goede mensen is gigantisch. Ze worden overal weggetrokken, alle bedrijven hebben handen tekort, iedereen zit werk van anderhalf fte te doen. Dat maakt dat er weinig ruimte voor ontwikkeling is en dat heeft weer impact op de toegevoegde waarde van media als sector. Niet voor niets staat talent hoog op onze agenda.’

Polman: ‘Bij de Amma’s hebben we vorig jaar besloten in elke deeljury een YIM’er (van de werkgroep Young in marketing, red.) te plaatsen. Niet als een soort toehoorder, maar echt als volwaardige stem. Dat werkt waanzinnig goed. Zij leren van de ervaring van de senioren, die op hun beurt weer leren van de verfrissende blik van de talenten.’

Hoe gaat het nu met MWG?

Polman: ‘Iedere branchevereniging vecht voor meer leden, maar wij hebben er de afgelopen jaren -ondanks corona- zelfs meer bijgekregen, waaronder adverteerders. Wel zouden we meer kunnen samenwerken met andere verenigingen, zonder onze identiteit te verliezen. Dan bereik je een hoger doel, namelijk grotere professionaliteit van de branche.’

Er is geen concurrentie tussen de brancheverenigingen onderling?

Caelen: ‘Natuurlijk, ieder merk of bureau heeft een budget dat verdeeld moet worden. Tegelijkertijd hebben veel partijen ook meerdere lidmaatschappen bij verschillende verenigingen, dus het een sluit het ander niet uit. Je hebt elkaar nodig om het vak verder te brengen.’

Wat kunnen we verwachten van het jubileumfeest op 19 mei?

Polman: ‘Sinds de jaren ’90 vindt het jaarlijkse MWG-congres plaats in hotel Leeuwenhorst in Noordwijkerhout, voor onze achterban een legendarische locatie. De sweet memory is dat het er destijds vrij wild aan toeging; iedereen bleef slapen, dus ontstond er over alle lagen heen een zekere vorm van verbondenheid – om het even netjes te zeggen. Het speerpunt van het evenement is nog altijd hetzelfde: we bieden een mooie mix van inhoud en veel gezelligheid. Ook reiken we op 19 mei de Amma’s uit en besteden we aandacht aan actuele onderwerpen, zoals de Metaverse. En de sterke verhalen van vroeger zijn veelvuldig, dus die gaan we zeker een plek geven.’

Scherpe columnist

Vijftig jaar MWG, dat vraagt om een mooie anekdote. Ton Schoonderbeek was voorzitter van 1999 tot 2002; een roerige tijd, denkende aan het millennium, de internetbubbel en 9/11. Schoonderbeek memoreert een bijzonder MWG-congres in 2002. 'De tijd van sky is the limit voor media en bureaus was voorbij, maar we wilden geen pas op de plaats maken. We besloten uit te pakken met nieuwe energie, ideeën en sprekers. In het najaar van 2001 werd een 'scherpe columnist' van Elsevier gesuggereerd die goede ideeën had over de nieuwe economie, ene Pim Fortuyn. Zijn talk zou gaan over het belang van adaptief vermogen en creativiteit – nog steeds actueel trouwens. Een week voor het MWG-congres deed hij scherpe uitspraken in de Volkskrant over de grondwet, werd hij uit zijn partij Leefbaar Nederland gezet en introduceerde hij Lijst Pim Fortuyn. Na afloop van het congres schudde ik hem de hand buiten de Leeuwenhorst, ik had nog nooit zoveel pers bij elkaar gezien.’

Jacqueline Smit, voorzitter van 2008 tot 2011, moet vooral denken aan de vele netwerk-events, zoals de nieuwjaarsreceptie, de Amma's en het jaarcongres. 'Maar ook aan alle vrijwilligers, paradijsvogels en alle andere vakgenoten die hun nek uitstaken. MWG verbindt, informeert en brengt belangrijke mediaonderwerpen onder de aandacht - dat is voor mij de kern. En niet één keer, maar al vijftig jaar.'

Zeg je MWG, zeg je (ook) Adformatie MWG Media Awards, kortweg AMMA. Dave Frauenfelder, sinds 2020 voorzitter van de mediaprijs, noemt het continue veranderende medialandschap en de steeds meer verbindende rol die media speelt tussen consument, nieuws en merken. 'Het is nooit saai en wat je nu bedenkt kan morgen weer achterhaald zijn. Dat merk je ook achter de schermen en het zorgt voor meer samenwerking. MWG heeft daar echt een sterkte bijdrage in geleverd – en nog steeds.'

Fifty50

Op donderdag 19 mei wordt het gouden lustrum van MWG gevierd in -waar anders- de Leeuwenhorst te Noordwijkerhout. Sprekers tijdens Fifty50 zijn onder meer Gaby Zwaan (Swapfiets), Soufiane Touzani (TouzaniFC) en Monique Pennings (Jumbo). Ook is er een diner, 'de grote jeukwoorden-bingo', een Metaverse experience en de uitreiking van de Amma Awards. En natuurlijk kan men traditiegetrouw blijven slapen...

Media door de jaren heen

We doken in het archief en kwamen tot de volgende grote mediagebeurtenissen die MWG op de agenda had staan.

  • 1971-1979: focus op mediaplanning en -onderzoek, in eerste instantie print
  • 1979: focus op tv-onderzoek
  • 1984: consequentie van internationalisatie media
  • 1986: eerste mediabureau in Nederland (Universal Media, McCann)
  • 1989: eerste commerciële tv (RTL Veronique) en radio (Radio 10, Cable one)
  • 1994: elektronische media: kans of bedreiging voor bestaande media, n.a.v. ontstaan van World wide web
  • 1999: één op één marketing: draait alles om het individu?
  • 2002: nieuwe media, opkomst internet
  • 2007: storytelling, het belang van het merkverhaal
  • 2012: de spelers en het speelveld verandert. Analoog en digitaal gaan hand in hand of staan lijnrecht tegenover elkaar
  • 2016: digitalisering is niet te stoppen
  • 2019: hoe val je op in het digitale tijdperk?
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie