Natuurlijk was het de week van Bowie. De popartiest keerde niet alleen terug in de top van de hitlijsten, zijn overlijden werd in één dag ruim 6 miljoen keer betwitterd. Veel wereldsterren reageerden op het nieuws, terwijl zijn vrouw een dag van tevoren al een hint had uitgestuurd via Twitter.
Vakantiebeurs
De Vakantiebeurs nam een enquête af onder bezoekers en deelde die resultaten met de buitenwereld. Zeker zo interessant - zowel voor de organisatie als de hele reisbranche - is de ongevraagde feedback in de circa 10 duizend social media berichten over de beurs. Kijk maar mee: termen als ‘alleengaande reiziger’, ‘camping’ en ‘app’ geven de richting van de social buzz aan.
Griep
Al eens geprobeerd om voorspellingen te doen met behulp van social media data? Het gebeurt steeds vaker. De Gemeente Eindhoven gebruikt onder andere social media data om drukte te voorspellen (zie hier vanaf 18 minuten). En vorige week zagen we dat ook een griepgolf te voorspellen is. In Zuid-Holland spraken opvallend veel mensen over griep.
Er lijkt dus een griepgolfje aan te komen vanuit Zuid-West Nederland #griep #coosto pic.twitter.com/Ut00uTFlPm
— Marco Derksen (@marcoderksen) 15 januari 2016
Nieuwssites
Vorige week nam ik een paar nieuwssites onder de loep, door te kijken hoe vaak nieuwssites linken naar een andere nieuwssite. Wat opvalt: De Telegraaf linkt veel minder naar andere nieuwssites dan andere nieuwssites doen. Hier lees je de volledige analyse. Ook interessant: over welke onderwerpen publiceren de nieuwssites? Dit is relevant voor jouw merk: je kunt eenvoudig zien of een mediatitel bereid is om over jou te schrijven of ze links op te nemen naar jouw site.
Volgende week: zijn we op Blue Monday echt droevig of is het puur een marketingdingetje.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!