Om te beginnen: de beste wensen voor 2016! Ik ben niet de enige die deze wens in het openbaar deelt: in de 24 uur rond de jaarwisseling werden in Nederland 180.000 wensen gedeeld op het web. En natuurlijk gebeurde er veel meer.
Loterij
Natuurlijk waren de Staatsloterij en de Postcode Loterij veelbesproken op sociale media. Na afloop ging het over weggegooide zendtijd, een pechvogel en een geluksmakelaar. Ook opvallend: dat Staatsloterij op 31 december de hashtag #oudejaarstrekking inkocht bij Twitter. Daardoor werd er dit jaar meer gesproken over #oudejaarstrekking dan over #oudejaarslot, terwijl dit normaal juist andersom is. Zo’n topic inkopen heeft dus zeker effect! Alleen wel weer jammer dat ze de hashtag zelf niet gebruikten.
Nieuwjaarsduik
Een traditie die wèl met veel sterke social media content werd ondersteund, is de Nieuwjaarsduik. Neem eens een kijkje op Unox' Facebookpagina. De inzet van Unox sloeg over op de deelnemers, op 1 en 2 januari werden 12 duizend berichten gedeeld die gingen over de Nieuwjaarsduik, waarvan ruim 37% (!) met een foto. Wat te denken over deze foto, gemaakt in Sydney. De Unox-mutsen waren letterlijk overal.
(Bron: Marenthe Ammerlaan)
Radio 2 op Twitter
Over goede content gesproken. Radio 2 wist de Top 2000 goed te ondersteunen met social content. Wat ze handig deden, is tweeten vanuit het Radio 2 account. De fanbase die ze met de Top 2000 aan zich binden, behouden ze daardoor het hele jaar. Slimme zet!
Tot slot was het natuurlijk de week van de lijstjes, zoals de meest besproken onderwerpen op social media in 2015. Oh, en WhatsApp ging op Oudjaarsavond down. Als we niet kunnen whappen, gaan we daar toch gewoon boos over twitteren! Dat ziet er dan zo uit (let op het sentiment):
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!