Mona creëert in week 43 hét toetjesmoment van het jaar. Op de Nationale Toetjesdag op 24 oktober trakteert het merk heel Nederland namelijk op een dessert. In 45 pannenkoekenhuizen krijgen gasten het dessert ofwel dáár, of ze mogen het mee naar huis nemen.
Moeders pudding
Los daarvan richt Mona een heuse Pop-up Puddingsalon in, en wel in een pand aan de overtoom, vlakbij de plek waar het vroeger allemaal begon: de melkfabriek VAMI. Die zuivelorganisatie begon vlak na de oorlog met het maken van kant en klare desserts, een noviteit destijds, want pap en pudding kwam tot dan toe nog altijd uit moeders keuken. In de pop-up store kunnen fans zich in het merk Mona onderdompelen en krijgen ze een gratis eenpersoons (want Amsterdam, dús individueel) dessert mee.
Nu vernieuwd!
De aanleiding voor het vieren van de Nationale Toetjesdag, is het gedeeltelijk vernieuwde assortiment. In mei van dit jaar kwam Mona al met de nieuwe lijn ‘verwenyoghurt’. Nu worden er vier puddings aangepast (‘vernieuwd recept!’) en worden er twee smaken toegevoegd aan het assortiment.
Tompoucepudding forever
Die nieuwe smaken zijn Kwarkpudding met bosvruchtensaus en Spaanse mandarijnpudding met sinaasappelsaus. Trix van der Vleuten, marketing manager bij Mona: ‘Deze nieuwe varianten zijn wel minder vet en minder zoet, maar dat was niet het uitgangspunt bij de lancering. We hebben een lang proces van ontwikkelen en proeven achter de rug en deze smaken zijn door het grote publiek het lekkerst bevonden.’ Er zijn ook twee producten die het schap moeten verlaten. Dat zijn Stroopwafelpudding en Citroenkwarktaartpudding. ‘Koekpuddings’ noemt Van der Vleuten die. Zij zegt dat Mona hiermee inspeelt op de ‘fruittrend’ die de marketeers van FrieslandCampina (waar Mona een onderdeel van is), zien. Tegelijkertijd worden andere ‘koekpuddings’, zoals Tompoucepudding, gehandhaafd in het portfolio. Van der Vleuten: ‘We vierden onlangs de twintigste verjaardag van “Toetje van de Maand” en voor die gelegenheid is Tompoucepudding uitgeroepen tot een soort van “best of all times toetje”. Die hebben we dus opgenomen in het vaste assortiment.’
Browniepudding
Net als bij Tompoucepudding is ook de receptuur van een boel andere puddings (browniepudding bijvoorbeeld) niet aangepast en daarmee nog altijd relatief zoet en relatief vet (per 100 gram pudding, meer dan 20 gram suiker en zo’n 7 gram vet). Andere dessert volgen wél de trend naar minder zwaar en minder zoet. Dé hardloper bij Mona, griesmeelpudding met rodebessensaus, is door de toevoeging van meer rode bessen in de saus minder zoet. Het leidt volgens Van der Vleuten tot een verlaging in het suikergehalte (van de hele beker met pudding en saus) van zo’n 6 procent. Idem dito voor de frambozenpudding. Bij andere producten is er sprake van een verlaging van zo’n 25 procent.
Hetze
Astrid Bakker-Zierikzee, senior marketing nutritionist bij FrieslandCampina wil niet de indruk wekken dat gezondheid geen issue is bij het concern. Sterker nog, het bedrijf is als sinds 2009 bezig met het verlagen van het suikergehalte in zuivel- en vruchtendranken (zie tabel onderaan dit artikel). Bakker weet dat de meeste van deze producten in vijf jaar tijd met 7 tot 43 procent in suiker zijn verlaagd. Toch is de anti-suikerhetze, die op dit moment leeft in de samenleving, niet de aanleiding geweest om de Mona-recepturen aan te passen. ‘Maar’, zegt Bakker, ‘de zoete smaak is wel degelijk een reden geweest. Wij zien dat we het suikergehalte in onze producten niet alleen vanuit gezondheidsoogpunt moeten verlagen, we krijgen vanuit consumenten namelijk ook signalen dat een aantal van de puddingen zoeter zijn dan zou hoeven.’
Amandelaroma
Los van de genoemde aanpassingen zijn onder meer de bitterkoekjespudding en de chipolatapudding (hier links op de foto, samen met de griesmeelpudding) aangepast. ‘Bij de eerste hebben we echte amandelen toegevoegd in plaats van amandelaroma. Als je kiest voor smaak, kom je ook bij echte amandelen uit. De chipolata heeft minder rumsmaak dan eerst, hij is romiger en fruitiger geworden.’
Ted de Braak
Met de Pop-up Puddingsalon wil Mona de deur openzetten voor het publiek. Van der Vleuten: ‘Mensen vinden het leuk om in het merk te stappen. We gaan terug naar waar het allemaal begon en nemen mensen mee terug in onze geschiedenis, bijvoorbeeld naar 1973, toen we campagne voerden met Ted de Braak met de slogan “Doe eens een toetje na”. Het woord toetje bestond voor die tijd nog niet.’
Toetoettoetjestram
De toetjesdag wordt onder meer bekend gemaakt middels social media (Mona heeft 97 duizend likes op Facebook), een lokale abricampagne en een heuse ‘Toetoettoetjestram’. Van der Vleuten: ‘Consumenten krijgen een gratis Mona-lepel mee. We gaan de pop-up store digitaal uitvergroten om het verhaal onder een breder publiek uit te venten.’
FrieslandCampina zegt:
'De meeste mensen en vooral kinderen zijn liefhebbers van een zoete smaak. Omdat teveel suiker niet goed is voor het gewicht, is FrieslandCampina in 2009 in Nederland gestart met het reduceren van suiker in zuivel en vruchtendranken. Sinds 2009 heeft FrieslandCampina haar zuivel- en vruchtendranken aanzienlijk minder suiker op de markt gezet. Zo zijn de meeste van deze producten in 5 jaar tijd met 7 tot 43% in suiker verlaagd. De grote uitdaging bij het reduceren van het suikergehalte is om de smaakwaardering van de producten zoveel mogelijk te behouden. Producten mogen een minder zoete smaak krijgen, maar niet zoveel dat consumenten het niet meer lekker vinden.'