Premium

ModMod start als papieren mannentijdschrift in een uitdagende markt

Arno Kantelberg en Willem Baars starten met uitgever PilotStudio een nieuw printmagazine in Nederland. Baars geeft uitleg.

Een mock-up van ModMod
Afbeelding: ModMod

De tijdschriftmarkt staat onder druk door opgelopen kosten voor papier, drukwerk en verspreiding. Met name bladen die ondertussen hun oplage zagen teruglopen, zijn inmiddels uit de winkels verdwenen. Arno Kantelberg en Willem Baars durven het echter aan om een nieuw, 228 pagina’s tellend kwartaalmagazine te starten. Het eerste nummer van ModMod is vanaf eind maart te koop.

Kantelberg (onder meer bekend van Esquire) startte ModMod in februari 2022 als website en werkt hiervoor samen met PilotStudio. Deze uitgever produceert diverse (online) magazines, muziekevenementen en tv-programma’s (o.a. Beau, Humberto en Jinek). Willem Baars, tot voor kort hoofdredacteur van JFK Magazine en nu zelfstandig copywriter en journalist, sluit zich per 1 april aan bij ModMod. Hij gaat samen met Kantelberg de hoofdredactie van de titel vormen. Pieter van Loon – tien jaar de stylist van Esquire – krijgt als fashion director inspraak op de inhoudelijke en creatieve koers en vormt het aanspreekpunt voor de freelanceredactie en externe partijen.

Fashion en lifestyle voor mannen

Het is inderdaad atypisch om anno 2023 een nieuw fysiek tijdschrift te lanceren, beaamt Baars in gesprek met Adformatie. ‘Het is er natuurlijk niet helemaal de markt voor. Maar wij zijn ervan overtuigd dat er vanuit de doelgroep en merken vraag is naar een nieuw platform gericht op fashion en lifestyle voor mannen.’

De doelgroep laat zich volgens de co-hoofdredacteur het beste omschrijven als man, woonachtig in de Randstad, geïnteresseerd in mode, horloges, auto’s, reizen en andere lifestyle-onderwerpen. Een doelgroep die bereid is om te betalen voor een ‘high-end magazine dat indruk maakt op de koffietafel.’ Baars spreekt grote ambities uit. ‘We willen in ModMod diepgaande interviews met internationale sterren en beelden van de beste fotografen van Nederland plaatsen.’ Ook op adverteerdersvlak zijn de ambities groot. ‘We willen redactioneel flink uitpakken, zo’n 190 van de 225 pagina’s redactioneel maken. Qua adverteerders willen de Gucci’s en Prada’s en adverteerders in de horloge- en autobranche. Gucci en Prada hebben we nog niet, maar wel een paar andere mooie namen in het luxesegment.’

ModMod
Zo wil ModMod er graag uit gaan zien Afbeelding: mock-up van ModMod

‘Wederopstanding van het luxere papieren tijdschrift’

Baars en Kantelberg kennen elkaar al 32 jaar en zijn naast mediarotten ook vrienden. ‘Vanuit pr-bureaus kregen we al vaker te horen dat we samen iets moesten beginnen’, zegt Baars. ‘En na veertig jaar in het vak waarvan de laatste zeventien jaar bij JFK Magazine kan mijn netwerk ModMod nu zeker helpen.'

Het eerste nummer moet eind maart in de winkels liggen, de prijs staat nog niet vast. ‘We zitten te denken aan 12,75 euro per nummer.’ Kantelberg benadert mogelijke verkooppunten en mikt naast winkels ook op de betere boekhandels. Baars: ‘We willen in het hogere segment gaan zitten als een kruising tussen een magazine en een koffietafelboek.’ Kort na het interview belt hij terug met een toevoeging die hem nog te binnen schoot. ‘We zien ModMod als de wederopstanding van het luxere papieren tijdschrift. Net zoals vinyl ook een wederopstanding kende en het nu heel goed doet.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie